Pontgyűjtő kártyák: mindig a kereskedő jár jól
A Tudatos Vásárlók Egyesülete pontgyűjtő kártyákat hasonlított össze. Az eredmények nem igazán örömteliek. Vajon van értelme ennyi kártyával telezsúfolni pénztárcáinkat?
2012. november 22. 11:34

 

Miközben a pontgyűjtögető vásárlók a gyakran kétes minőségű ajándékokért cserébe jókora összegeket hagynak a kasszákban, addig a cégek úgyszólván ingyen jutnak vagyonokat érő fogyasztói adatbázisokhoz.

Minden ponton nyer! – állítja az egyik legelterjedtebb, talán a legtöbb céget felsorakoztató – multibrand hűségprogram, a SuperShop szlogenje. És ez bizony tény – még akkor is, ha azt a reklámban már nem teszik hozzá, hogy a szlogen elsősorban a cégre és nem a vásárlóra igaz. Természetesen ez nemcsak a SuperShop, hanem az összes többi, az utóbbi években elterjedt hűségprogram sajátja is: csúnyán kibillen a mérleg, ha sorra vesszük, hogy a hűségprogramokkal mit nyernek a cégek és mit nyer a vásárló.

A teszt eredménye szerint az utóbbi években Magyarországon a kasszákban otthagyott összeghez képest a visszatérítés vagy juttatás aránya többnyire jóval 1% százalék alatt van a hűségkártyáknál.

A levásárolható (cashback) kártyáknál – ilyen pl. a Tesco ClubCard – tény, hogy a vásárló néhány ezreléket visszakap a pénzéből. A vásárló azt azonban nem tudja felmérni, hogy közben a kereskedő az esetek többségében vélhetően arra is ráveszi, hogy jóval többet vegyen, mint azt eredetileg tervezte.

 

Kártya neve

Kibocsátó/elfogadó

Költés/visszajuttatás aránya

Egyetlen márkára kibocsátott hűségkártyák/programok

AGIP-TIGÁZ Premio Club Kártya

Eni Hungária (AGIP kutak) TIGÁZ hűségkártyával

1,1%

(csak benzinre számolva)

Auchan Bizalomkártya

Auchan áruházak

1,4 – 1,1 %

Brendon

Brendon babaáruházak

2%

Drogerie Markt Active Beauty program

Drogerie Markt

nem kiszámítható

Nivea Vásárlói Kártya

Nivea Szépségpont üzletek

3,3 – 2%

Tesco Clubcard

Tesco áruházak

0,5%

Multibrand (sok márkás) kártyák

ClubSmart

Shell benzinkutak, shopok, McDonald’s

0,2 – 0,3%

Multipont

MOL, CBA, KFC, OTP

0,4%

Supershop

SPAR, OMV, OBI, Burger King, Wellness-Szállás.hu

0,4%

A TVE összehasonlításában szerepel még, hogy

·         mennyi pénzt kell elkölteni, hogy 1000Ft-nyi ajándékot kapjunk,

·         milyen fogyasztóvédelmi furcsaságokra kell számítanunk,

·         mi a módja a pontszámításnak,

·         hogyan lehet beváltani a pontokat.

A részletesebb táblázat letölthető itt.

További problémaként értékelte a TVE, hogy a különféle hűségprogramok működési szabályzatai alapján a legtöbb esetben az ajándékkatalógusokban feltüntetett áruk képe csak illusztráció, a céget ez nem kötelezi arra, hogy pontosan azt az ajándékot adja, amit a vásárló kiválasztott magának.

A vizsgálat során kiderült, hogy a hazai pontgyűjtő rendszerek működési szabályzatai meglehetősen hézagosan szólnak az adatvédelemről. A legtöbb esetben egy szó sem esik bennük arról, hogy mi lesz az így begyűjtött adatok sorsa, vagy annyival intézik el, hogy piackutató cég vagy akár külföldi együttműködő cég is megkaphatja ezeket az adatokat.

Összefoglalva megállapítható, hogy a vásárlói hűségért cserébe sok esetben többet vásárolunk, mint szeretnénk, a hűségért kapott termék csalódást okozhat, valamint a törzsvásárlók személyes adataiból és vásárlási szokásaiból rendkívül részletes, akár pszichológiai személyiségprofilt is képes összerakni a kereskedő által megbízott piackutató.

Az teszt eredménye és a részletes táblázat letölthető itt.

tve.hu
  • Videó mint politikai csapásmérés
    Megvan tehát a magyarázat arra: miért viselkednek egyes politikusok – köztük egészen magas pozícióban lévők is – elmebeteg módjára. Miért zúdítják rá a kontinensre a migránsáradatot, a terrorista bandákat. Miért öletik meg társadalmuk tagjait. Zsarolva vannak.
  • Elszállt egy hajó a szélben
    Nehéz megindulás, mit megindulás, megrendülés nélkül beszélni erről a patináns lapról, a baloldali véleményformálók zászlóshajójáról, erről az izé 168 óráról. Nehéz, de mégis meg kell tenni.
  • Theresa May bejelentette lemondását
    A potenciális jelöltként számon tartott lehetséges utódok között szerepel Boris Johnson volt külügyminiszter, a keményvonalas tory Brexit-tábor zászlóvivője - aki a felmérések szerint a legnépszerűbb a párttagság körében -, valamint Michael Gove környezetvédelmi miniszter, Amber Rudd munkaügyi miniszter, Sajid Javid belügyminiszter, Dominic Raab volt Brexit-ügyi miniszter, Jeremy Hunt külügyminiszter és Penny Mordaunt védelmi miniszter.
  • Védelmi eszközök a hibrid háborúban
    Nagy mennyiségű fegyverhez is juthatnak, ha elérnek egy kritikus tömeget és európai bázisú laktanyákat foglalnak el. Az így megszerzett fegyverekkel pedig konkrét támadást indíthatnak európai célpontok ellen.
  • Orbán: mindent megteszek az EPP sikeréért
    Nem akarja, hogy az EPP a politikai baloldallal kösse össze a sorsát, mert ez az oldal olyan dolgokat képvisel, amelyek "tönkreteszik Európát, Németországot is". A baloldal nem feltartóztatni akarja a migrációt, hanem támogatni, és egy "európai szocializmust" javasol, amelynek az árát a németek, és kisebb mértékben a közép-európaiak is megfizetnék.
MTI Hírfelhasználó