Veszélyes a fogamzásgátló?
A legújabb hírek szerint egy tizenkilenc éves lány összeesett egy hónappal azután, hogy fogamzásgátlót kezdett szedni.
2012. november 28. 10:56
Kapcsolódó oldalak
> www.tromboziskozpont.hu

Mint kiderült, a gyógyszer miatt több száz vérrög képződött a szervezetében.  Prof. dr. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási szakértője, belgyógyász, klinikai farmakológus a fogamzásgátlók trombózisfokozó hatásáról, és a tévhitekről beszélt.

Egy döbbenetes eset

Egy tizenkilenc éves brit díjugrató esett össze hirtelen otthonában, ugyanis megállt a szíve. Mire kórházba került, hétszer élesztették újra a mentősök. A CT-vizsgálat több száz vérrögöt mutatott ki a fiatal lány szívében és tüdejében, aki szerencsére túlélte az esetet. A gyógyszergyártó cég szóvivője szerint minden mellékhatásokról érkező jelzést alaposan kivizsgálnak, de kis mértékben bármelyik kombinált orális fogamzásgátló fokozhatja a vénás és artériás vérrögképződést.
- Korábban, a magas hormontartalmú fogamzásgátlókról valóban bebizonyosodott, hogy trombózist okozhatnak. Ám hogyan később a hormontartalom csökkent a tablettákban, úgy vált ritkábbá a trombotikus szövődmény. Ha mégis előfordult, leginkább mélyvénás trombózisban jelentkezett a lábszárban, a felkarban. Ezeket természetesen azonnal kezelni kellett, megelőzve a tüdőembólia kialakulását - ismerteti prof. dr. Blaskó György, a Trombózisközpont véralvadási szakértője. - A leggyakoribb probléma, hogy igen sok esetben elmulasztják az ún. családi anamnesis felvételét, ami azt jelenti, hogy kikérdezik a fiatal leányt, hogy tud-e a felmenői között kialakult trombózisról. Ha nem, akkor nem kell szűrni a  leányt, ha azonban igen, akkor ajánlatos szűrővizsgálatokat végezni genetikus eredetű trombózisok irányába, és csak azután eldönteni, hogy melyik fogamzásgátló módszert javasoljuk.

A hormontartalommal együtt csökken a veszély

A trombózis kialakulásának az az oka, hogy a véralvadást ugyan nagyon hatékony rendszerek gátolják a szervezetben, mégis az egyensúly a véralvadás-vérzés libikókájában az alvadás fokozódása irányába tolódik el. A szervezet így igyekszik megvédeni a keringő vérmennyiséget. Ezt az eltolódást több fehérje biztosítja, amelyek közül az egyik legfontosabb az antitrombin, amely képes elkapni és megkötni az aktív alvadási enzimeket. Ezek később kiszűrődnek egy speciális rendszeren (az un. RES) keresztül. Éppen ezért nagyon fontos, hogy az antitrombin megfelelő szinten legyen jelen a szervezetben. 
A magas hormontartalmú fogamzásgátlók azonban gátolják az antitrombin előállítását a májban, és más, az alvadás mértékek közti tartásában szerepet játszó, gátló anyagokat is. Így – mivel kevesebb a mennyisége -, a fehérje nem tudja „elkapni” az enzimeket, ezáltal pedig fokozódik a trombózis hajlam. Ennek a veszélye azonban egyre csökken, hiszen a mai, harmadik-negyedik generációs tabletták egészen alacsony hormontartalommal rendelkeznek, vagyis ma nagyságrendekkel kisebb a veszély, mint néhány évtizede. Egy azonban biztos: ha valaki fogamzásgátló szedése mellett kap egy nagy trombózist, onnantól más módon kell védekeznie.

A szakorvosi kontroll elengedhetetlen

Ha a családban halmozódik a fiatalkorban bekövetkezett trombózis – ezt a jelenséget trombofíliának nevezik -, ezt érdemes kivizsgálni. Ha kiderül, hogy egy nőnél eleve alacsony az antitrombin szintje, el sem szabad kezdeni a hormonális fogamzásgátlást. Ez azonban csak nagyon kis eséllyel fordul elő. Amennyiben azonban mégis bekövetkezik egy fiatalkori trombózis – például akár egy rövid, 10 napos ágyhoz kötöttség következményeként – feltétlenül ki kell vizsgálni, nem trombofíliáról van-e szó. A kivizsgálások következtében a betegek többségénél kiderülhet, pontosan milyen probléma áll a trombózis mögött. Ám akár kiderül, akár nem, a kezelés és a rendszeres szakorvosi ellenőrzés mindenképpen szükséges. – hangsúlyozza Blaskó professzor.

www.healzz.com
MTI Hírfelhasználó