Kisebb, könnyebb és "autószerűbb" a győri elektromos autó
A tavalyinál kisebb, könnyebb és sokkal "autószerűbb" járművel indul a győri Széchenyi István Egyetem csapata a jövő héten a hollandiai Rotterdamban rendezett Shell Eco-marathon versenyen – közölte az MTI-vel Pup Dániel csapatfőnök.
2013. május 10. 07:41

    A változás oka, hogy kategóriát váltottak, nem a szolárcellás, hanem a napelemes-akkumulátoros kategóriában indulnak, így a korábbi fő meghajtási mód az energiaszükséglet 10-15 százalékát biztosító segéd-erőforrássá vált. Ezért a tavalyi hétről kétharmad négyzetméterre csökkent a jármű energiagyűjtő celláinak mérete - magyarázta.


    Hozzátette: itt is az energiahatékonyság a fő kérdés, csakhogy nem csupán a begyűjtésben, hanem az erőforrás és az akkumulátorok közötti oda-vissza táplálás során is. A fékezéskor vesztett energia ugyanis a telepekbe kerül, onnan kell visszaáramoltatni gyorsításkor, haladáskor. A gép akár 60-70 kilométeres tempóra is képes, ám a versenyfeladat nem a gyorsaság, hanem az, hogy minél kevesebb üzemanyag felhasználásával körözzenek negyven percet a kijelölt pályán, legalább 27 kilométeres átlagsebességgel, és minél kevesebb energiával. A városi környezet imitálása érdekében eközben többször meg is kell állniuk a sofőröknek.


    Az új kocsi 87 kilós súlya alig több, mint az elmúlt három esztendőben indított győri modellek súlyának a fele. Váza a repülőgépiparban használt alumíniumból készült, amelyhez karbon-kompozit felépítmény kapcsolódik. A műszerfalat egy táblagép helyettesíti, ez pedig kétirányú kommunikációt tesz lehetővé; a csapat vezetője így folyamatosan nyomon követheti a menetjellemzőket, adott estben akár felül is bírálva a pilótát - mondta Pup Dániel. "Az új modell egy fejlesztési alap; pár évig szeretnénk ezzel a karosszériával és vázzal versenyezni, csak fejlesztjük egy kicsit a hajtásunkat" – jegyezte meg Pup Dániel, hozzátéve, két-három évente változnak meg annyira a versenyszabályok, hogy új autót kell építeniük.


    Korábbi közlés szerint idén 24 ország 224 diákcsapata versenyez a Rotterdamban második alkalommal megrendezett versenyen. Magyarországot a tavalyi versenyhez hasonlóan idén is öt csapat képviseli: Kecskemétről kettő, a GAMF, valamint a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola nevezett, mellettük az Óbudai Egyetem és a Pécsi Tudományegyetem diákjai állnak a rajtvonalhoz a SZEnergy team néven induló győriek mellett.

mti
  • Cél: hazai tulajdoni fölény az élelmiszerláncban
    A pandémia következtében mára meghaladottá vált a régi dogma az ellátási és beszállítói láncok nemzetközivé tételéről, és a világ országai elkezdtek az önellátás képességére törekedni.
  • Szükség van a migrációt kezelő fegyveres szervezetre
    Bakondi György azt mondta: a jelenleginél szélesebb körben - intézményesített formában - tervezik bevonni a védekezésbe a polgárőrséget is. Ennek tart az előkészítése - közölte.
  • Magyarország nem fordulhat vissza
    Orbán Viktor kifejtette: a Magyarország előre megy, nem hátra mondatban benne van az a küzdelem, amelyet Magyarország az elmúlt 12 évben folytatott, hiszen 2010-ben egy csődbe jutott ország volt, az országot "kivéreztették és tönkretették". De "nagyon kemény munkával 12 év alatt a korábbi baloldali kormányzás hibáit és bűneit Magyarország kijavította" - mutatott rá.
MTI Hírfelhasználó