A vörösökhöz hozzá kell öregedni?
2013-ban a magyarok közül kevesebben ittak naponta, mint tíz évvel ezelőtt
Minél idősebb az átlag magyar, annál több vöröset iszik. A kutatás szerint: 60 évnél idősebbek 60 százaléka vörösborivónak tartja magát.
2014. január 2. 14:48

1300 borfogyasztót kérdeztek meg arról, mikor és milyen borokat ittak 2013 hétköznapjaiban.  A kutatás eddig nem ismert fogyasztói attitűdökre is rávilágított. Így például arra, hogy minél idősebb az átlag magyar, annál több vöröset iszik. A kutatás szerint: 60 évnél idősebbek 60 százaléka vörösborivónak tartja magát, a 30 évnél fiatalabbaknál ez az arány csak 40 százalék. A különbséget az okozza, hogy a fiatalok több rozét és illatos fehérbort fogyasztanak. A fogyasztási szokások változását jelzi, hogy ma már csak a magyarok 10 százaléka tartja magát naponta rendszeresen bort fogyasztók körébe. A hazai borivók 30 százaléka ugyanakkor  hetente többször kóstol. Az arányok változását jól mutatja, hogy egy tíz évvel ezelőtt, az Agrármarketing Centrum Kht.megbízásából készített kutatás szerint: a borfogyasztók 19.1 százaléka ivott naponta,  a heti rendszerességgel ívók aránya lényegében nem változott, akkor a borfogyasztók 31%-a jelezte, hogy  havonta többször is felbont egy-egy palackot.

A  2013-as kérdőívben rákérdeztek arra is, hogy ki milyen borral ünnepelt a család karácsonykor és arra is, hogy a férj vagy a feleség döntötte el, hogy milyen bor került az  asztalra.  A borivó magyarok 60 százaléka fehér és rozé borral ünnepelt karácsonykor, derül ki a Varga Pincészet internetes felméréséből. A legtöbben friss illatos fehér bort választották, - ezt követték a rozé, majd a klasszikus fehérborok kedvelői. Érdekesség, hogy a válaszadók mintegy  fele általában  vörösborivónak mondja magát, de mégis a fehér és a rozé borok kerültek többségbe a karácsonyi asztalon. A borválasztást  erősen befolyásolta, hogy a szenteste tradicionális fogásai halételek. A kutatás szerint a magyar háztartások 38 százalékában a nők döntötték el, hogy milyen bor került a karácsonyi menü mellé-olvasható az évente 12 millió palack bort forgalmazó pincészet elemzésében.

A Varga Pincészet korábbi kutatása szerint: 10-15 évvel ezelőtt a palackos borfogyasztás jobban kötődött az ünnepekhez, mint napjainkban, akkoriban akár kétszeresen is meghaladta a december egy átlagos hónap forgalmát. Mára azonban a borfogyasztás egyre inkább a mindennapi élet részévé vált. Az utóbbi években körülbelül 20 százalékkal haladja meg az ünnepi időszaki értékesítés egy átlagos hónap forgalmát. 

A cég közleménye rávilágít arra is, hogy a 2013-as magyar borok igen jó minőségűek lettek. Különösen a klasszikus magyar fajták bírták jól a szélsőséges időjárási viszonyokat. A Csabagyöngyéből, az Irsai Olivérből az Olaszrizlingből, a Kéknyelűből, a Rózsakő és a Kékfrankos fajtákból is kiemelkedően jó borok kerültek idén a pincékbe. 

A bor mellett, decemberben a pezsgők forgalma is fellendült. Az elmúlt évek eladási statisztikái szerint: a pezsgő készlet több mint felét szilveszter körül vásároltuk meg. A rendszerváltozás előtt a magyarok az elsők között voltak a pezsgőfogyasztás területén Európában. A hazai borok minőségének javulása azonban azt eredményezte, hogy egyre többen preferálják a borokat. Európában már nagy divatja van a gyöngyözőboroknak, amellyel sokan a pezsgőt helyettesítik a hétköznapokon, az ünnepi asztal mellett, így szilveszterkor is azonban a többség még mindig pezsgőt bontott.

Varga Pincészet
  • A Demokrácia Védvonal
    A mintegy 175 kilométer hosszú, 4 méter magasra tervezett létesítmény nem csupán műszaki jelentőségű.
MTI Hírfelhasználó