1956 és Nagy Imre a történelemtételek között
Az eduline.hu információi szerint a középkori egyházról, az ipari forradalomról, Hunyadi Mátyásról, a középkori Magyarországról is írhatnak esszét a történelemből középszinten érettségizők.
2014. május 7. 09:55

A diákok emellett Kossuth programjával, az 1956-os forradalommal és Nagy Imrével összefüggő fogalmazást is összeállíthatnak.

A portál információi szerint a tételsor első, rövid feladatokból álló részében a bolsevik diktatúráról, a rendszerváltásról és az 1989-es alkotmányról, a magyarországi holokausztról, Marxról és a liberalizmusról, az ókori kultúráról, valamint a közép-európai országok 2001 és 2009 közötti gazdasági teljesítményéről is kaptak kérdéseket az érettségizők.     

Rendben megkezdődtek az érettségik

 Történelem vizsgatárgyból középszinten angol, francia, horvát, német, olasz, orosz, román, spanyol, szerb és szlovák nyelven, emelt szinten angol, francia, horvát, német, spanyol, szerb és szlovák nyelven is tesznek érettségi vizsgát.

A történelem középszintű írásbeli vizsgája 180 perces. Két feladatsorból áll: az egyszerű, rövid választ igénylő és a szöveges (kifejtendő) feladatok megoldásából. A vizsgázó a rendelkezésére álló időt tetszése szerint oszthatja meg a feladatok között és azok megoldásának sorrendjét is meghatározhatja.

Az írásbeli feladatsort mintegy 60 százalékban a magyar, 40 százalékban pedig az egyetemes történelemhez kapcsolódó feladatok alkotják. Az összes feladat mintegy 50 százalékát a 19. és a 20. század történelme adja.

Vizsgázónként szükséges segédeszköz a középiskolai történelmi atlasz, amelyről a tanuló gondoskodik, továbbá vizsgacsoportonként legalább három helyesírási szótár, ezt a vizsgabizottságot működtető intézmény biztosítja.

A történelem vizsgatárgy emelt szintű írásbeli vizsgája 240 perces. Az írásbeli vizsga két feladatsorból áll: az egyszerű, rövid választ igénylő és a szöveges (kifejtendő) feladatokból. A vizsgázó először az első feladatlapot oldja meg. A vizsgadolgozatokat a 90 perc leteltével a felügyelő tanár összegyűjti. Ezután következhet a második feladatlap kiosztása és megoldása.

Az emelt szintű írásbeli feladatsor témáinak megoszlása hasonló a középszinthez. Az összes feladat csaknem felét a 19. és a 20. század történelme adja.

A második részhez szükséges segédeszköz a középiskolai történelmi atlasz, amelyről a vizsgázó magának gondoskodik, továbbá vizsgacsoportonként legalább három helyesírási szótár, ezt a vizsgabizottságot működtető intézmény biztosítja. A feladatok megoldását központilag kidolgozott javítási-értékelési útmutatók alapján értékelik.

MTI nyomán
  • A nyugat-európai liberálisok vallása a hungarofóbia
    Annyira nem bigottak, hogy ezért a vallásért Husz Jánosként a máglyára menjenek. Nem akarnak mártírok lenni, noha a mártír legyőzhetetlen ellenfél. Az ő vallásuk másról szól. Vallásuk másik fontos rítusa ugyanis: sorakozás a kasszánál.
  • Horror bohózat a párizsi ügyészségen
    Noha maguk a rendőrök sem mernek behatolni a város jó néhány területére, az ügyészség egy sokkal súlyosabb bűncselekménnyel foglalkozik: a német WDR köztelevízió 37 éves munkatársa szerint Giscard d'Estaing a párizsi irodájában rögzített interjú során háromszor is megérintette a fenekét.
  • Operatív törzs: Több már a gyógyult, mint az aktív fertőzött
    A gazdaságvédelmi intézkedések közül az egyik legfontosabb a hiteltörlesztési moratórium volt.
  • Elkészült a koronavírus ellenszere?
    Korai fázisban adagolva a Japánban törzskönyvezett Avigan nevű, favipiravir összetevőjű gyógyszer alkalmasnak látszik arra, hogy eltüntesse az új típusú koronavírust a garat- és orrváladékból – közölte a gyógyszer hazai klinikai vizsgálatát koordináló konzorciumot vezető Pécsi Tudományegyetem (PTE) vasárnap az MTI-vel.
  • Trianon 100 - Vérző Magyarország 6. rész
    Ezúttal a művészet felé fordulunk. A kiváló művészettörténész, festő és kritikus Lyka Károly Magyar művészet – magyar határok című tanulmányát idézzük, melyben a tudós pontosságával elemzi a magyar és az európai kultúra összetartozását: „Hogy e kétféle művészet határa egyúttal Magyarországnak is természet építette keleti és déli határa, azt helyes lesz a művészettörténeti földrajz beszédes tényeként leszögezni. Aki e határokat rideg kézzel el akarná mozdítani, aligha lehet tisztában azzal, mit jelent egy ezer éven át fejlődött kultúra.”
MTI Hírfelhasználó