Ilyen lesz az új útdíjrendszer
Az államtitkár szerint az új matrica jelentősen csökkenti azoknak a háztartásoknak a költségeit, ahol a szülők nem azon a településen dolgoznak, ahol élnek, és munkába menet használják az autópálya-hálózatot.
2014. december 11. 22:16

Csepreghy Nándor fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkár csütörtökön a Duna Televízió Közbeszéd című műsorában azt mondta: a szóban forgó autópályadíj már a 2010-es közlekedési tervek között is szerepelt, hiszen az Európai Unióval olyan megállapodást kötött az akkori kormányzat, hogy az útfejlesztésekhez azért kap kevesebb mennyiségű pénzügyi támogatást, mert a többi bevétel az útdíjból származik majd.

Közölte: havonta 400 forintot jelent a tervezett útdíj azokon a gyorsforgalmi szakaszokon, ahol eddig nem kellett útdíjat fizetni.

A kormány bevezet egy új matricát, amely jelentősen csökkenti azoknak a háztartásoknak a költségeit, ahol a szülők nem azon a településen dolgoznak, ahol élnek, és munkába menet használják az autópálya-hálózatot – húzta alá. Mint mondta, olcsóbb lesz nekik a megyei alapú éves matrica, mint a mostani, ráadásul üzemanyagot takaríthatnak meg azzal, ha az autópályát használják.

Ha valaki ezt egy kockás papír mellett végigszámolja - mondta az államtitkár, akkor "többet takarít meg azáltal, hogy az autópályán közlekedik, mintha a mellékút hálózaton tenné".

Csepreghy Nándor kiemelte: a kormány azt reméli, hogy ez sok új autóst visz majd rá az autópályákra.

Arra a kérdésre, hogy ha egy budapesti ki szeretne menni egy bevásárlóközpontba - az agglomeráció területére - bevásárolni, ezért fizetnie kell-e 400 forintot, Csepreghy Nándor azt mondta: igen, és ezzel az autós jogot szerez arra, hogy a teljes megyei autópályát használja.

Hozzátette: 10 autósból 7 legalább 1 vagy 2 alkalommal használja a megyei autópálya más gyorsforgalmi útját, és ezért 10 napos matricát kellene vásárolnia, ennek a díja azonban csak 20 napra fedezte az autópálya-használatot.

Budapest városhatár táblától kifelé tartó útszakaszokra vonatkozik az autópályadíj – húzta alá.

Csepreghy Nándor elmondta: 1200 milliárd forintot fordít a kormány közlekedésfejlesztésre, ebből mintegy 280 milliárd forintot Budapesten fog elkölteni a tömegközlekedés finanszírozására, illetve a vidéki és nemzetközi úthálózatnak a fejlesztésére.

-----------------------------------------------

Kovács Zoltán kormányszóvivő szerint az M0-s autóút egy részére kiterjesztett térítési kötelezettség miatt nem nő a budapesti belvárosi forgalom. Az ellenzéki pártok és a Budapesti Önkormányzatok Szövetsége élesen bírálták a tervezetet.

A kormány az útdíjrendszer változtatásaiból, köztük az M0-s körgyűrű és az azon belüli gyorsforgalmi úthálózat fizetőssé tételéből összesen húszmilliárd forintot vár - hangzott el egy újságíróknak rendezett kormányzati háttérbeszélgetésen. A kormányszóvivő szerint a megyei útdíjmatricák bevezetése jelentős könnyebbséget jelent majd a forgalomban részt vevőknek, az M0-s autóút egy részére kiterjesztett térítési kötelezettség miatt pedig nem nő a budapesti belvárosi forgalom.

A januártól évi 5 ezer forintért vásárolható megyei autópálya-matrica egy hónapra eső díja alig több, mint 400 forint, ekkora költség miatt az agglomerációból munkába járók nem térnek át a településeken átvezető mellékutakra - mondta Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára budapesti sajtótájékoztatóján. Az évi 5 ezer forintos megyei matrica 37 980 forint megtakarítást jelent mindazoknak, akik eddig azért vásárolták meg az ország egész területére érvényes 42 980 forintos matricát, mert nem volt annál olcsóbb, pedig csak a megyén belül használták a gyorsforgalmi utakat - érvelt a helyettes államtitkár.

A KDNP "nem örül"

Harrach Péter, a KDNP frakcióvezetője más témában tartott sajtótájékoztatóján az M0-son bevezetendő útdíjat firtató kérdésre úgy válaszolt: megértik a kormányzati szándékot, de "nem örül ennek az intézkedésnek".

Tárgyalásokat kezdeményez a BÖSZ

A BÖSZ haladéktalanul tárgyalásokat kezdeményez a kormányzattal, mert a tervezett formában nem tartja bevezethetőnek az útdíj kiterjesztését. Kovács Péter (Fidesz-KNDP), az önkormányzati érdekképviselet elnöke, XVI. kerületi polgármester azt közölte az MTI-vel: megdöbbenéssel értesültek arról, hogy az M0-s egyes szakaszait fizetőssé kívánják tenni.

MSZP: különadó az agglomerációnak

Pest megye és az agglomeráció egy különadót kapott a nyakába - mondta Tóbiás József. A szocialista pártelnök-frakcióvezető sajtótájékoztatóján megjegyezte: minden egyeztetés és érdemi párbeszéd nélkül vezetnék be az érintett területeken az útdíjat.

Tiltakozó akciókat helyezett kilátásba a Jobbik

Volner János, a Jobbik alelnöke sajtótájékoztatóján közös fellépésre kérte az összes Pest megyei önkormányzatot és tiltakozó akciókat helyezett kilátásba. Álláspontja szerint az M0-ás autóút fizetőssé tétele tönkreteszi a főváros és környéke közlekedését és újabb sarcot jelent az autósoknak.

LMP: egy újabb pénzbehajtás

Az LMP szerint a pénzbehajtásról szól a terv. Szél Bernadett, az LMP társelnöke sajtótájékoztatóján azt mondta: az "ötletcsomag" mögül hiányzik a tervezés, az "egy újabb pénzbehajtás, egy újabb sarc".

DK: el a kezekkel az M0-s autóúttól

A Demokratikus Koalíció (DK) azt üzeni a kormánynak, "el a kezekkel" az M0-s autóúttól és a bevezető vonalaktól, azok fizetőssé tételével ugyanis a körgyűrű éppen a legfőbb funkcióját veszítené el - mondta Oláh Lajos független országgyűlési képviselő, DK-s politikus fővárosi sajtótájékoztatóján.

Együtt: improvizált büntetőadó

Az Együtt improvizált büntetőadónak tartja és elutasítja a tervezetet és annak visszavonására szólítják fel a kormányt - ezt Szigetvári Viktor, a szervezet társelnöke mondta az MTI-nek.

PM: közönséges útonállás

Szabó Rebeka, a Párbeszéd Magyarországért elnökségi tagja szerint "közönséges útonállás", hogy az M0-ás körgyűrű és az autópályák budapesti bevezető szakaszai fizetőssé válnak, ezért az ellenzéki párt a javaslat azonnali visszavonását követeli.

MLP: közlekedési káoszba döntik a fővárost

Bodnár Zoltán, a Magyar Liberális Párt gazdaságpolitikai főtanácsadója szerint az M0-s autóútnak és az autópályák budapesti bevezető szakaszainak fizetőssé tételével a kormány közlekedési káoszba fogja dönteni Budapestet.

Tiltakozik Budaörs

A kormány ne tegye fizetőssé az M0-ás autóutat, követeli a Budaörsön élők érdekében Wittinghoff Tamás (Budaörs Fejlődéséért Egyesület), a település polgármestere, mert szerinte ez az intézkedés "egyszerre tisztességtelen, káros és végrehajthatatlan".

Pest megye önkormányzata a döntés átgondolását kéri 

A főváros környéki települések lakosságának érdekében a Pest megyei önkormányzat arra kéri a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot, hogy gondolja át az M0-s bizonyos részeinek, illetve az autópályák budapesti bevezető szakaszainak fizetőssé tételét - közölte az önkormányzat hivatalának sajtófőnöke.

Ambrus András a fideszes vezetésű megyei közgyűlés véleményét tolmácsolva egyebek mellett azt írta: az agglomerációban két és fél millió ember él, ebből mintegy 800 ezren a főváros körüli településeken. A Pest megyében dolgozó emberek közül minden háromból kettő másik településre jár át munkába, az érintettek száma 309 ezer, közülük 198 ezren a főváros közvetlen közelében élnek és dolgoznak.

Utóbbiakhoz hozzáadva a Budapesten élő, de naponta más településre ingázó 79 ezer munkavállalót jól érzékelhető, hogy a napi ingázás sokak számára létszükséglet - közölte a megyeháza sajtófőnöke.
Hozzátette: a tervezett útdíj nemcsak a munkavállalókat, hanem azokat a családokat is sújtaná, akiknek a gyermekei más településen járnak iskolába, óvodába, esetleg sportolni.

Komoly nehézséget okozna továbbá, hogy néhány járásközpont, illetve a területi ellátást nyújtó egészségügyi intézmények csak az érintett autópályákon érhetők el - érvelt a közgyűlés nevében Ambrus András.
A döntést alaposan át kell gondolni, méghozzá az érintett településekkel együtt, valamennyi közlekedési lehetőséget, fejlesztési tervet és ráfordítást egységben, összehangoltan megtervezve - tette hozzá.

"A fenti adatok alapján kérjük a minisztériumot, hogy alaposabban gondolják át a döntésüket" - tudatta a megyeháza hivatalának sajtófőnöke.

Ilyen lesz az új útdíjrendszer

Szerdán megerősítette a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) kommunikációs főosztálya, hogy megszűnik januártól az M0-s általános díjmentessége. A tárca tudatta: újfajta, megyei matricákat vezetnek be, amelyek egy évre ötezer forintba kerülnek majd. "Az arányos közteherviselés érdekében az M0-s egyes szakaszai és a teljes M31 kivételével megszűnik az idei év végéig még ingyenesen igénybe vehető szakaszok díjmentessége" - közölte a tárca.

Az NFM közleménye szerint a körgyűrű M5-ös autópálya és M4-es autóút (4-es főút), valamint M3-as autópálya és 11-es főút közötti szakaszai és a gyorsforgalmi úthálózat M0-s autópályán belüli részei (például M1-es és M7-es bevezető a Budapest táblától) januártól csak matricával használhatók. Hozzátették: mivel az M0-s körgyűrű egyes elemei uniós forrásból épültek vagy újultak meg, ezeken a szakaszokon a díj bevezetését az EU támogatási szabályai nem teszik lehetővé.

hirado.hu - Duna TV - M1 Híradó