A német vasút érdeklődik a magyar IC+ kocsik iránt
Hamarosan végleges típusengedélyt kap a MÁV­-Start saját fejlesztésű személykocsija, amelyből a következő három évben ötven darabot gyárt a cég – tudtuk meg Zaránd György vezérigazgatótól. A nagy sebességű vagonok mellett a mellékvonalakon szolgáló Bz-­k leváltására is fejlesztenek saját gyártású motorvonatot.
2015. május 19. 10:24

Nemzetközi érdeklődést keltett, amikor a Deutsche Bahn megkereste a MÁV-Start saját fejlesztésű IC+ járműve ügyé­ben a magyar vasúttársaságot, hogy megvizsgálja, be tud-e kapcsolódni a hazai vasútvállalat a német vasút 2022 és 2030 között tervezett járműfejlesztésébe – mondta el lapunk kérdésére Zaránd György. A vezérigazgató jelezte, hogy az ügy még korai fázisban van, a MÁV most a belföldi felhasználásra koncentrál. Fontos fejlemény, hogy az IC+ két prototípusa heteken belül megkapja a hazai közlekedési hatóságtól a végleges típusengedélyt, miután utasforgalomban teljesítették a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) által előírt 250 ezer kilométert.

Bár az IC+-t úgy tervezték, hogy Európa bármely országában közlekedhessen – kivéve a széles nyomtávú pályákat –, a vezérigazgató hangsúlyozta, hogy az új járművekre főleg a belföldi forgalomban van szükség. A vasúttársaság jelenleg használt IC-kocsijai ugyanis a hetvenes évek második felében készültek, 1993-ban csak felújították ezeket, vagyis műszaki és erkölcsi szempontból is alaposan megérettek a cserére. A tervek szerint jövőre kezdődik a sorozatgyártás, tíz nemzetközi másodosztályú, majd még tíz, vegyes célú kocsival, amelyekben az ülések mellett a kerekes székek is elhelyezhetők lesznek. Ezután harminc, belföldi felhasználású IC+ gyártását tervezik. A belföldi kocsik mindössze az alacsonyabb, 160 km/órás végsebességben különböznek majd a nemzetközi forgalomba szánt, 200 km/órás végsebességű kocsiktól.

A sorozatgyártás feltétele a hazai beszállító cégek aktivitása. A pályázatok előkészítése jelenleg is zajlik, ám előzetes egyeztetések alapján Zaránd György úgy becsülte, hogy a hazai hányad meghaladhatja majd akár a 75 százalékot. A legjelentősebb alkatrész maga a forgóváz, amely önmagában a jármű értékének harmadát jelenti. Erre nézve a nagy nevű hazai gyártó, a Ganz pályázatát figyelik majd kiemelten. De az energiaellátástól a légkondicionálásig, az ajtóktól az utastér berendezéséig számos alkatrészt képesek hazai beszállítók előállítani. A terv az, hogy a későbbi években már évente ötven IC+ készüljön a MÁV-Start szolnoki járműtelepén.

Kevesebb szó esik róla, de nagy jelentőségű az a fejlesztés, amelynek részeként a Start, a MÁV-csoport egyik leányvállalata megrendelésére pályamérő ikermotorkocsit készít. Az önjáró dízelplatform az alapja lehet egy mellékvonalakon közlekedő, részben alacsony padlós motorvonatnak, amely kiválthatja a jelenleg használt, és igencsak rossz állapotú Bz-ket.

Az új járművek beszerzése is jól halad, a villamos motorvonatok szállítója, a Stadler a nyáron átadja a századik szerelvényt, és az ősszel a MÁV-flottában lesz mind a 102 Flirt. Eközben zajlik a következő közbeszerzés, amelynek köszönhetően újabb 21 elektromos motorvonat érkezik majd a Starthoz – mondta a vezérigazgató. Még az idén kiírják a pályázatot további ötven, a jelenlegi Flirtöknél nagyobb, 300 férőhelyes motorvonatra. Ezek esetében a vasúttársaság megfontolja, hogy emeletes járművekkel pályázhassanak a gyártók, ugyanis az európai példák azt mutatják, költséghatékonyság tekintetében ezek a legjobbak.

Közelebbi feladat azonban a Flirt motorkocsik karbantartásának a kialakítása. Zaránd György emlékeztetett, hogy a MÁV első hatvan motorvonatának karbantartását a gyártó végzi, azonban az azt követő 42 szerelvényt és a jövőben beszerzendőket a Start maga kívánja karbantartani, csak a nyolcévenként előírt nagyszervizt bízza másra. A tevékenység bázisa Istvántelek, ahol megteremtették a feltételeit a korszerű Flirt járművek szakszerű karbantartásának. A vasúttársaság fiatal mérnökgárdát vett fel, akiket a Stadler részben itthon, részben Svájcban képzett ki.

A vezérigazgató elmondta, hogy ha üzembe helyezik mind a 118 villamos motorvonatot, akkor a Budapest elővárosi villamosított vonalain kizárólag új, korszerű járművek végzik majd a személyszállítást. Lapunk kérdésére, hogy ebbe beleértette-e a Budapest–Esztergom vonalat is, a vezérigazgató elmondta, az előzetes tervek szerint ott még az idén megindulhat a forgalom, de egyelőre dízel motorvonatokkal. A villamosítás időigénye nem egészen két év, és azután kerülhetnek az esztergomi vonalra is villamos motorvonatok.

Sikertörténet a vasúttársaság által az ÖBB-től beszerzett használt kocsik forgalomba állítása. A Start még tavaly írt alá egy vételi szerződést az ÖBB személyszállítási cégével arról, hogy 55 használt, de jó minőségű vasúti kocsit vesz. A járművek egy része már megérkezett, azokon a honosítási átalakításokat Szolnokon a járműjavítóban elvégezték, és már forgalomba is álltak az ország keleti részében. A kocsik a jelenleg hasonló forgalomban közlekedő kocsiknál lényegesen magasabb utazási komfortot és a távműködtetésű, úgynevezett lengő-toló ajtók miatt lényegesen nagyobb utazási biztonságot nyújtanak.

A vasúttársaság a járművek karbantartásának infrastrukturális feltételeit is tudja javítani. Idén több helyen tud gépi kocsimosót és tisztító álláshelyet telepíteni. Dombóváron egy korszerű fényezőkabint, a szolnoki járműjavítóban pedig egy minden jövőbeli igényt is kielégítő műhelyt adnak át, amelyben a vasúti kocsik villamos berendezé­seinek teljes körű próbáját tudják majd hatékonyan elvégezni.

Nemcsak a járművek területén lépnek előre, hanem a korszerű informatikai megoldások alkalmazásával is – mondta Zaránd György. A MÁV olyan jegyvásárlási, helyfoglalási rendszert kíván üzembe helyezni, amelyeken on­line, akár okostelefonnal lehet vásárolni. Az üzemeltetésben is jelentős helyet kap az informatika. A rendszer segítségével a jövőben a vasúttársaság pontos adatokkal fog rendelkezni az egyes vonatok kihasználtságáról. Az új jegyértékesítési rendszer jelenleg éles üzemi tesztelési fázisban van, az év második felében vezetik be. Jól haladnak a vasúttársaság által beszerzett jegyértékesítő automaták telepítésével is, amelyek a pénztárakat segítik, illetve a kisebb forgalmú megállóhelyeken ki is váltják. Ezzel biztosítható lesz majd az, hogy minden vasútállomáson és megállóhelyen jegyet válthatnak az utasok.

Egy másik informatikai fejlesztés eredményeként a mozdonyvezetők a jelenlegi papíralapú nyilvántartások helyett tablet segítségével online nyilvántartásokat vezethetnek. A tabletek első példányait már tesztelik, a jövőben minden mozdonyvezető állandó internetkapcsolattal rendelkező és kézi számítógéppel jelentkezik be és ki, ott kapja meg a szükséges forgalmi információkat is, valamint elérheti a munkájához szükséges összes utasítást és kezelési leírást is.

Még egy, a vasúttársaságnak nagyon fontos informatikai fejlesztés zajlik: minden vasúti kocsit felszerelnek jelkibocsátó eszközzel, NFC-kártyával. Ennek köszönhetően minden jármű mozgásáról, futásteljesítményéről, pontos helyéről naprakész információval rendelkezik majd a cég. Ezzel a vasúti kocsik karbantartásának költségei ésszerűsíthetőek, ami a további fejlesztés alapját biztosítja. A rendszer éles üzeme július elején indul – mondta Zaránd György.

A vezérigazgató szerint az említett fejlesztések mind azt szolgálják, hogy a magyar vasút jobb szolgáltatást nyújtson, egyre több utas válassza az egyéni közlekedés helyett. Ez a cél, és ehhez minden MÁV-társaságnak hozzá kell tennie a maga részét, vagyis nem az egyes cégeknek kell sikeresnek lenniük, hanem a MÁV-csoportnak. – Mindannyian azért dolgozunk, hogy a 2022-es uniós piacnyitás idejére a magyar nemzeti vasúttársaság versenyképes legyen bármely versenytársával szemben – mondta a vezérigazgató.

Napi Gazdaság Online
  • A gyurcsányi „semmi”
    „A Világgazdaság korábban megírta, Gyurcsány Ferenc az elmúlt négy évben összesen kétmilliárdnyi osztalékot vett fel céges érdekeltségeiből. 2016-ban 1.179 millió forintot, 2017-ben 228 millió forintot, 2018-ban 298 millió forintot, 2019-ben pedig 238 millió forintot” – adta tudtul a média az idén februárban. És ez „csak” az osztalék.
  • Ismét kiderült: a Momentum nemzetáruló!
    Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes, a KDNP elnöke közleményben reagált az ellenzéki párt újabb nemzetárulására.
  • A migránskvóta fenyegetése fennmaradt
    Magyarország nem támogatja az Európai Bizottság új migrációs és menekültügyi javaslatcsomagját, az ugyanis arra kényszerítheti Magyarországot, hogy bevándorlókat fogadjon be - hangsúlyozta Orbán Viktor miniszterelnök a Reuters hírügynökségnek adott pénteki interjújában.
  • Rétvári: a köznevelés a természetvédelmet szolgálja
    Fontos, hogy a köznevelés a tanórákon kívül is a természetvédelmet szolgálja - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) parlamenti államtitkára pénteken, a Pest megyei Zebegény településfásítási programjának megnyitóján.
MTI Hírfelhasználó