Ma is hiányzik a Malév balkáni hálózata
A Malév örökségéhez tartozott féltucatnyi, kétoldalú államközi szerződés alapján működtetett járat.
2015. június 21. 09:12

Bár az utasok számát tekintve a Liszt Ferenc repülőtér forgalma már meghaladta a nemzeti légitársaság leállását megelőző időszakét, sok nagyobb város ma sem érhető el átszállás nélkül Budapestről. Létjogosultsága lenne egy kisgépes, regionális légitársaságnak.

Kolozsvár, Zágráb, Szófia, Tirana, Split, Odessza – csak néhány város a környező országokból, ahová jelenleg nem indul közvetlen légi járat Budapestről. A Malév megszűnése előtt ezekbe a városokba, valamint még jó néhány balkáni célpontra Szkopjén, Pristinán át Kisinyovig közvetlen járat repült, ami különösen a magyar multik, a Mol és az OTP gyakran utazó munkatársainak okozott könnyebbséget.

Hardy Mihály, a Budapest Airport kommunikációs vezetője lapunk kérdésére elmondta, hogy a repülőtér azóta is készít elemzéseket, hogyan lehetne újraéleszteni ezt a regionális hálózatot, amely jelentős átszállóforgalmat generált Ferihegyen. Hardy szerint létjogosultsága lenne egy kisgépes, ráhordó jellegű légitársaságnak. Igaz, ehhez olyan légitársaságok is kellenek, amelyek továbbszállítják Európába ezeket az utasokat. A Lufthansa, az Australian mint szóba jöhető hagyományos légi fuvarozók azonban abban érdekeltek, hogy ezek az utasok inkább Bécsben, Münchenben szálljanak át.

A megszűnt járatok között vannak interkontinentális járatok is. New Yorkba 2008 óta nem járt a Malév, de 2012-ben két amerikai társaság is repült Budapestre: a Delta és az American Airlines. A magyar nemzeti légicég leállása után azonban megszüntették az összeköttetést. Hasonlóan a Hainan pekingi járatához, amely éppen mostanában indult újra. A napokban érkezett Budapestre az Air Transat első torontói járata, ezzel 2008 óta először ismét megnyílt a közvetlen magyar−kanadai kapcsolat.

A Malév örökségéhez tartozott féltucatnyi, kétoldalú államközi szerződés alapján működtetett járat, ezek közül négy számított üzleti szempontból vonzónak: a moszkvai, a kijevi, az isztambuli és a tel-avivi. Több más cég között a Wizz Air légitársaság pályázott ezek üzemeltetésére, de közülük több csak hosszas diplomáciai erőfeszítések eredményeként vált elérhetővé.

Jelenleg a magyar hátterű diszkont-légitársaság szállít utasokat az említett városokba.

Napi Gazdaság Online