Csángóföldön rendeződik a magyar oktatási program
A moldvai magyar oktatási program körüli viszonyok normalizálódásáról számolt be terjedelmes cikkében a Krónika című erdélyi magyar napilap.
2015. július 14. 18:13

A lap internetes oldalán közölt írásban Márton Attila, az oktatási program vezetője nyilatkozott arról, hogy enyhült a hatóságoknak a programmal szembeni ellenséges hozzáállása, és a magyar nyelvű oktatásban részt vállaló szervezetek közötti viszony is javult.

A moldvai csángó falvakban 2000-ben indult magyar állami támogatással oktatási program a nyelvvesztés határára került csángó gyermekek számára. A program kibontakozását a román hatóságok ellenséges hozzáállása nehezítette, 2012-től pedig az is kedvezőtlenül hatott rá, hogy a finanszírozó súlyos hiányosságokat talált a programot elindító és megszervező Moldvai Csángómagyarok Szövetsége (MCSMSZ) gazdálkodásában, ezért a Romániai Magyar Pedagógusok Szövetségét (RMPSZ) bízta meg a program felügyeletével.

Márton Attila, az oktatási program vezetője a Krónikának elmondta, a hatóságokkal azáltal sikerült enyhíteni a korábban feszült, már-már ellenséges viszonyt, hogy idén januárban együttműködési szerződést írtak alá a Bákó megyei tanfelügyelőséggel és az oktatási minisztériummal, mely legális hátteret biztosít a programban részt vevő oktatók számára, és a program elfogadására ösztönzi a helyi hatóságokat.

Márton Attila szerint a Moldvai Csángómagyarok Szövetségével is folyamatos a párbeszéd. Az RMPSZ által felügyelt oktatási program keretében 29 moldvai településen zajlik magyar nyelvű oktatás 2070 moldvai gyerek részvételével. Az MCSMSZ két településen szervezi a magyar oktatási programot. A programvezető szerint a finanszírozás körüli vitának az lett a kedvezőtlen következménye, hogy megcsappant a moldvai magyar oktatás civil támogatóinak a száma.

„Azok a közösségek, ahol jó a nyelvi állapot, le vannak fedve” – jelentette ki Márton Attila. Hozzátette, lehetne ugyan terjeszkedni más, rosszabb nyelvi adottságokkal rendelkező települések irányába is, de inkább arra összpontosítanak, hogy a meglévő helyszíneket „hivatalosítsák”, a délutáni foglalkozásokat is bevigyék az állami oktatási rendszer keretei közé. Mint elmagyarázta, ez nemcsak amiatt lenne fontos, hogy jelentős anyagi terhek alól mentesítené a program működtetőit, hanem amiatt is, hogy nagyobb presztízst, folytonosságot biztosítana a magyar oktatás számára.

A Krónika annak kapcsán foglalkozott a moldvai magyar oktatási programmal, hogy július folyamán kilenc oktató jelentkezését várják. Amint a program vezetője elmondta, az elmúlt időszakban sikerült stabilizálni a moldvai csángó falvakban oktató pedagógusok csoportját, de mindig van lemorzsolódás, ezért keresnek újabb pedagógusokat. A programnak a kilenc helyi származású pedagógus és nyolc hagyományőrző mellett 14 olyan oktatója van, aki „gyökeret vert" Csángóföldön.

http://www.kronika.ro/erdelyi-hirek/gyokeret-vero-csangomentok

MTI
  • Magas lengyel állami kitüntetést kapott Kövér László Varsóban
    A lengyel-magyar parlamenti együttműködésben és a két ország viszonya fejlesztésében szerzett kiemelkedő érdemekért a lengyel államfő által adományozott kitüntetést Kövér Lászlónak a lengyel alsóházi elnök, Elzbieta Witek adta át.
  • Hollómese
    Mindenki ismeri La Fontaine meséjét, melyben a róka kiravaszkodja a holló csőréből a sajtot. Ha az ifjabbak közül valaki mégsem, akkor sürgősen pótolja. Alapsztori.
  • A kereszténydemokrata felfogás mást tart értékesnek, mint a liberális
    A kereszténydemokrata felfogás mást tart értékesnek, mint a liberális, például a kereszténydemokrata megközelítés közösségben: családban, nemzetben gondolkodik – mondta Menczer Tamás, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megítéléséért felelős államtitkára szerdán Budapesten.
MTI Hírfelhasználó