Mivel lehet lassítani az ételek felszívódását?
A cukorbetegek és az inzulinrezisztenciában szenvedők jól tudják, hogy nem mindegy, mikor milyen felszívódású ételek kerülnek a tányérra.
2015. július 15. 19:34

Így nagy odafigyelést igényel a részükről egyes menük megválasztása. Sokan úgy gondolják, hogy ezzel néhány kedvenc ételüktől is búcsút vehetnek, ám szerencsére vannak olyan praktikák, melyekkel lassítható egyes ételek felszívódása. Ehhez Varga Dóra, a Budai Endokrinközpont dietetikusa adott néhány hasznos tanácsot.

Gyors és lassú felszívódású ételek - azaz mi is az a glikémiás index?

Amennyiben valaki akár betegség, akár fogyókúra miatt kénytelen a szénhidrátok felszívódását nézni, annak hasznos információkat nyújthat az úgynevezett glikémiás index (GI). Ez az érték tulajdonképpen azt mutatja meg, hogy az adott étel mennyivel emeli meg a vércukor értékét a glükózhoz képest.  Minél alacsonyabb a GI, annál kevésbé emeli meg a vércukrot, melyre főleg a reggeli és az esti órákban fontos szigorúan odafigyelni, hiszen ezek igen inzulin-érzékeny időpontok, és ha ekkor gyors felszívódású ételeket fogyasztunk, akkor a hasnyálmirigy nagy mennyiségű inzulint kénytelen kiválasztani, ami egyben hirtelen vércukor-emelkedést von maga után.

Ennek nagy veszélye, hogy hosszútávon ez a hasnyálmirigy kimerülését eredményezheti, így az inzulinrezisztencia 2-es típusú cukorbetegségbe alakulhat át.

Nem csak az alapanyagok, az elkészítési mód is fontos

Tehát, akik az IR diétát követik, fontos, hogy tisztában legyenek az előttük lévő ételek felszívódásával. Ehhez lényeges, hogy bizonyos alapanyagokat elhagyjunk, illetve helyettesítsünk. Ilyen a cukor, melyet remekül kiválthatunk mesterséges vagy természetes édesítőkkel (pl.stevia, eritrit, xilit), valamint a fehér liszt és az abból készült ételek, amik helyett a pl. zabpehely/teljes kiőrlésű/mandula/kókuszlisztet érdemes választani!

Fontos tudni továbbá, hogy bizony a tej és az amúgy igen egészséges gyümölcsök nagy része is magas GI-vel bírnak, így ezek fogyasztását inkább a kisétkezésekre időzítsük - figyelmeztet Varga Dóra, a Budai Endokrinközpont dietetikusa, aki hozzátette, hogy ne csak az alapanyagokra figyeljünk, hanem az elkészítési módra is.

Pár tipp, mellyel lassíthatja a felszívódást

- Magas rost tartalom: minden alapanyagból a magasabb rost tartalmút válasszuk, és ha egy étel kevés rostot tartalmaz, akkor fogyasszunk mellé rostban gazdag ételt is, így például, ha fehér rizst tudunk csak köretként választani, akkor szedjünk mellé egy nagy tál salátát

- Szénhidráttal egyidejűleg fogyasztott zsiradék vagy fehérje: például fehér rizs felszívódását le lehet lassítani, ha fogyasztunk mellé egy szelet csirkemellet, ráadásul egy tejszínes öntet tovább csökkenti a glikémiás indexet

- Nagy amilóz tartalom: A keményítők egyik fajtája az amilóz, ami lassabban bomlik le, emiatt előnyösebb a durum tészta és a basmati rizs étrendbe illesztése a hagyományos fehér rizs és búzaliszt alapú tésztához képest

- Savak: ecetes öntettel készült saláták még lassabban szívódnak fel, mint a joghurtos öntetesek, ráadásul szénhidrátot sem kell az ecetekre számolni

- Rövid ideig tartó hőkezelés: "al dente" tészta lassabban szívódik fel, mint a szétfőzött tészta, és a zöldségek hőkezelésénél érdemes arra törekedni, hogy ne főzzük őket teljesen szét

Példák a gyakorlatban

Hagyományos túrós mazsolás palacsinta

- sima liszt helyett használjunk zabpehelylisztet

- vegyük ki a mazsolát, a koncentrált cukortartalma miatt

- cukor helyett eritritet, steviát, nyírfacukrot használjunk

Gyümölcsturmix

- minden ami turmixolt, az gyorsan szívódik fel, ezért itt fontos a rostok pótlása: erre alkalmas az útifűmaghéj, zabkorpa, chia mag - 1 dl-hez 1-2 teáskanálnyi mennyiség javasolt

- pluszban kerülhet bele zsiradék is, pl.: tejszín vagy kókuszkrém formájában

- olajos magvakat is adhatunk hozzá, így nem csak a zsiradék, de az ásványi anyag-és vitamin tartalma is jóval nagyobb lesz

Forrás: Budai Endokrinközpont

healzz.com
  • Videó mint politikai csapásmérés
    Megvan tehát a magyarázat arra: miért viselkednek egyes politikusok – köztük egészen magas pozícióban lévők is – elmebeteg módjára. Miért zúdítják rá a kontinensre a migránsáradatot, a terrorista bandákat. Miért öletik meg társadalmuk tagjait. Zsarolva vannak.
  • Elszállt egy hajó a szélben
    Nehéz megindulás, mit megindulás, megrendülés nélkül beszélni erről a patináns lapról, a baloldali véleményformálók zászlóshajójáról, erről az izé 168 óráról. Nehéz, de mégis meg kell tenni.
  • Orbán Viktor reméli, a bevándorlást ellenzők egész Európában megerősödnek
    Orbán Viktor miniszterelnök azt reméli, hogy az európai parlamenti (EP-) választáson a bevándorlást ellenző erők egész Európában megerősödnek, és a bevándorlást ellenző politikai vezetők jutnak jóval nagyobb szerephez a következő öt évben.
  • Nemzetközi részvételi adatok és nem hivatalos eredmények
    Ma huszonegy uniós tagállamban – köztük Magyarországon – tartanak európai uniós választásokat. Hét országban már korábban megtartották az Európa jövője szempontjából kulcsfontosságú voksolást, és egyes tagállamok esetében pedig már az eredményekre vonatkozó becslések is rendelkezésre állnak.
  • A bevándorláspártiak mind ott lesznek, legyünk ott mi is!
    Az európai baloldal azért akar kevert népességű Európát, mert valójában a nemzeteket akarja felszámolni, márpedig Európa erejét a sikeres nemzetállamok adják. Meggyőződésem, hogy az előttünk álló évtizedben nem lehet úgy politizálni Magyarországon, hogy nem a migrációt tartjuk a legfontosabb kérdésnek. Ha az elmúlt években baloldali kormány lett volna Magyarországon, akkor most úgy néznének ki a városaink, mint egyes német vagy francia városok, mert százezrével lennének itt Afrikából vagy a Közel-Keletről érkezett migránsok — nyilatkozta a Magyar Nemzetnek Orbán Viktor miniszterelnök.
MTI Hírfelhasználó