Az autógyártás húzza Közép-Európa iparát
A közép- és kelet-európai térség az utóbbi években vonzó célponttá vált a világ nagy autógyártói számára, így az iparág komoly szerepet játszik a régió gazdasági tevékenységében. Mindez a munkaerő viszonylag alacsony költségeinek, a nyugati piacok közelségének, az adókedvezményeknek, a szakképzett munkaerőnek, valamint a stabil jogi és üzleti háttérnek köszönhető.
2015. július 25. 08:43

Az elmúlt évben Közép- és Kelet-Európa hat, jelentős gyártókapacitással rendelkező országában (Csehország, Lengyelország, Magyarország, Románia, Szlovákia és Szlovénia) 3,6 millió gépjárművet (személy- és teherautót, valamint autóbuszt) gyártottak – ez az Európai Unió termelésének 21, a világ termelésének pedig 4 százaléka. A gyártás 33 gyárban folyt, ezeket főként közvetlen külföldi beruházással (FDI) hozták létre. Az ágazat 850 ezer embernek adott munkát, ez a térség foglalkoztatotti létszáma 2,5 százalékának felel meg – derül ki a Coface friss jelentéséből, amely 2008 és 2014 között vizsgálja az iparág alakulását. Az erős külföldi tőke jelenléte ellenére a régióból csupán két országnak sikerült bekerülnie a világ húsz legnagyobb autógyártója közé: Csehország 1,25 millió autóval a 16., Szlovákia pedig 993 ezerrel a 19. helyen áll.

Az autógyártás jelentős helyet foglal el Közép- és Kelet-Európa nemzetgazdaságaiban. A legfontosabb szerepet szintén Szlovákiában és Csehországban tölti be, ahol az ipari össztermelésnek a 32, illetve 22 százalékát adja. A gyártott gépjárművek számát tekintve az említett számokkal értelemszerűen Csehország és Szlovákia áll az élen, harmadik Lengyelország (594 ezer), negyedik Románia (391 ezer), ötödik Magyarország (227 ezer), hatodik pedig Szlovénia (119 ezer). Az autógyártásban legdinamikusabban fejlődő országok esetében sincs nagy változás az élbolyban. Grzegorz Sielewicz, a Coface közgazdásza szerint a vizsgált időszakban leggyorsabban Szlovákia, Románia és Csehország futtatta fel termelését – minimum megháromszorozva a kibocsátást. Szlovákia 72 százalékkal növelte termelését a 2008-as bázisévhez viszonyítva; a második Románia, 60 százalékos növekedéssel, s Csehországnak jutott a harmadik hely, 32 százalékos bővüléssel.

A vizsgált országokban mind a hazai, mind a külföldi gyártók termékeinek nagy részét a külpiacok szívják fel, így a térség külkereskedelmében fontos szerepet kap a járműipar. Ez egyfelől kedvező, másrészt viszont kiteszi az országokat a külföldi keresletingadozás kockázatainak. Az autóexport túlnyomórészt (85 százalékban) az EU-ba irányul. A teljes exportban a legnagyobb arányban (25 százalék) Szlovákiában vesz részt az ágazat, második Csehország, 19 százalékkal. Hazánk e tekintetben megint csak az ötödik helyen áll, 14 százalékkal. A Coface szerint az ágazat jövője pozitív, a lakosság vásárlóereje nő, az unió piacának felvevőképessége is dinamikusan bővül.

Napi Gazdaság Online
MTI Hírfelhasználó