Már közel az autóhitelek forintosítása
A Magyar Bankszövetség az autóhitelek forintosítását kezdeményező illetékes minisztériumokkal és a jegybankkal folyamatos tárgyalásokat folytatott az elmúlt hetekben, a tárgyalófelek már közel állnak ahhoz, hogy az augusztusi kormánydöntés után az autóhiteleket is forintosítsák - mondta Kovács Levente, a Magyar Bankszövetségnek az MTI megkeresésére.
2015. augusztus 10. 13:24

Kifejtette: a válság kitörése óta a forintosítás a bankszektor és az ügyfelek egybeeső érdekét jelentette és jelenti, a fő kérdés mindig is az időzítés, és vele szoros összefüggésben az árfolyam kérdése volt.

"Most végre eljutottunk oda, hogy szabályozott keretek között a még fennmaradt lakossági deviza autós és fogyasztási hitelek forintosítását is végrehajtsa a magyar pénzügyi szektor. A forintosítást kezdeményező illetékes minisztériumokkal és a jegybankkal túl vagyunk a tárgyalási időszakon, melynek során végig figyelembe vettük az EBRD-vel kötött megállapodást" - mondta a Magyar Bankszövetség főtitkára. Kovács Levente egy másik kérdésre kifejtette: a jelzálog-finanszírozással kapcsolatos új, jegybanki szabályozás hatására a magyar piacon eddig meglévő 3 szereplő mellett új jelzálogbankok megjelenése várható. Hozzátette: a bankok tevékenységi köre és tulajdonosi háttere mellett - melyek alapvetően befolyásolják a döntést  - a piac mérete is megadja, hogy nagyjából hány szereplővel működhet hatékonyan a jelzálog-finanszírozás a bankszektor szintjén.

A bankszövetség főtitkára rámutatott: "Rövidtávon 5-6 jelzálogintézménnyel számolunk, melyek közül bizonyosan lesznek olyanok, amelyek a kisebb bankokat is kiszolgálják ezen a területen, a folyamat már beindult, és ez a versenyhelyzet erősödéséhez vezet majd".

Kovács Levente a forinthitelekkel és ténylegesen devizában törlesztett kölcsönökkel kapcsolatban kiemelte: az elszámolás két lépésből áll, tavasszal a deviza alapú, forintban folyósított és törlesztett hiteleké történt meg, a napokban pedig a forint alapú, valamint a valóban devizában törlesztett hitelek elszámolása kezdődött meg. A mostani elszámolásban 2 és 3 millió darab közötti hitelügylet érintett - mondta.

Rámutatott: természetesen az átlagosan visszatérített összeg lényegesen kevesebb lesz, hiszen a forinthiteleknél és a devizában törlesztett hiteleknél értelemszerűen nem volt árfolyamrés, így ebben a  vonatkozásban nincs mit elszámolni. Most az elszámolás tárgya az egyoldalú kamat- és díjemelés. A bankszektorra így is csaknem 200 milliárd forintos újabb extra teher hárul majd - hangsúlyozta Kovács Levente.

A főtitkár elmondta: az elszámolási folyamat hasonló lépésekből áll, és hasonló nagyságrendű lesz a tavaszihoz, így az MNB által meghatározott tartalommal és rendben most is mintegy 2 millió darabot meghaladó tájékoztató levelet küldenek ki a bankok.

Kifejtette: azoknál a hiteleknél, ahol nem történt egyoldalú kamat-, illetve díjemelés, az elszámolás eredménye biztosan nulla. Ha ilyen "nullás" ügyletben a hitelt már lezárták, akkor az ügyfelet nem kell a banknak levélben kiértesíteni. Az elszámolásra vonatkozó általános információkat a bankok a saját honlapjukon jelenítik meg. Ennek megfelelően a bankszövetség mindenkit arra kér, hogy augusztus 1. és szeptember 30. között várja a postást a tértivevényes értesítő levéllel, illetve figyelje saját bankjának a honlapját.

Az elszámolás és a forintosítás első szakaszát a pénzintézeti szektor a jogszabályok maradéktalan betartása mellett - az MNB, mint felügyelet folyamatos ellenőrzésével - pontosan teljesítette, valamely bankot elmarasztaló érdemi döntés az elszámolással kapcsolatban nem született. "A második körben is erre készülünk, hiszen a folyamat most is az MNB által meghatározott rendben zajlik, és több ezer szakember dolgozik azon, hogy ezúttal is hibátlanok legyenek az elszámolások" - emelte ki Kovács Levente.

Lízingszövetség: közös érdek a mielőbbi megoldás az autóhitelesek ügyében

A kormány, a Magyar Bankszövetség és a Magyar Lízingszövetség közös érdeke, hogy a deviza-autóhitelesek megsegítése ügyében minél előbb olyan megoldás szülessen, amely az ügyfeleknek és a finanszírozóknak is elfogadható - mondta Révész Tamás, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja, a Budapest Autófinanszírozási Zrt. vezérigazgatója az MTI-nek adott nyilatkozatában.

Révész Tamás elmondta: az autóhitelek forintosításában az árfolyam kulcskérdés lesz. Kiemelte: "bízunk abban, hogy a teherviselés közös lesz, olyan szabályozást kell kidolgozni, amely valamennyi szereplőnek elfogadható".

Rámutatott: nem szabad elfelejteni, hogy a lízingtársaságok már eddig is 100 milliárd forintos nagyságrendben könyveltek el veszteségeket, a szektor teherviselő képessége pedig véges.

Kiemelte: a banki elszámolás mintegy 180-200 ezer élő lakossági devizahiteles autófinanszírozási szerződést érintett, amelyek összesen körülbelül 300 milliárd forintos tartozást jelentenek. A lezárt szerződésekkel együtt - durva becsléssel - 1000 milliárd forint körüli szerződésállományt érintett a folyamat. A devizás szerződések elszámolása gyakorlatilag lezajlott, már csak a panaszok kezelésének végső lépései vannak hátra. A forintalapú szerződések elszámolása most zajlik, ez pedig októberig jelent majd jelentős munkát ad a lízingcégeknek - elemezte a lízingszövetség elnökségi tagja.

Révész Tamás rámutatott: a piac úgy összezsugorodott, hogy akár két lízingcég is kiszolgálhatná a mostani finanszírozási igényeket. Jelenleg a négy legnagyobb lízingcég a piac közel 70 százalékát fedi le, 10-30 százalék közötti részesedésekkel. A többiek átlagos részesedése 3-4 százalék közötti, náluk szinte kizárt a gazdaságos működés, így a koncentrálódás szakmailag logikus felvetés - hangsúlyozta a lízingszövetség elnökségi tagja.

"Kevés esélyt látok a kisebb, gyengébb társaságok felvásárlására, valószínűbb, hogy a szóban forgó szereplők kivonulnak a magyar piacról. A konszolidációnak feltétele, hogy a bankok, a pénzügyi vállalkozások hosszú távra kiszámíthatónak ítéljék a szabályozói környezetet" - mutatott rá Révész Tamás.

A lízingcégek pénzügyi helyzetéről, terheiről kifejtette: a bankadó csökkentésére a pénzügyi vállalkozások esetében is szükség van, mert ezzel megszűnhet a lízingcégek versenyhátránya, és fokozottabban tudnak koncentrálni a kitűzött célokra, például a kis- és középvállalkozások (kkv-k) eszközfinanszírozására, ezen belül is az agrárfinanszírozásra.

Kiemelte: ha valóban csökken a pénzügyi vállalkozások, lízingcégek adója, akkor a Magyar Lízingszövetség számításai szerint jövőre a jelenlegi 12 milliárd forintról 45 százalékkal 7 milliárd forintra, 2017-ben pedig 4,6 milliárd forintra csökkenhet a cégeket érintő "bankadó", így a lízingtársaságok 2013-ban elszenvedett, mintegy 7 milliárd forintos vesztesége eltűnne a rendszerből.

A lízingpiac bővülésére utaló adatokkal kapcsolatban elmondta: áttörésről egyelőre nem lehet beszámolni. Az autóértékesítés növekedése az elavult, több mint 11 éves átlagéletkorú autópark fiatalításához nagyon kevés. A finanszírozás bővülése kizárólag a jegybank növekedési hitelprogramjának köszönhető, amely a vállalkozásokat támogatja, így kívánatos lenne, hogy a magánszemélyek gazdasági helyzete erősödjön, amely később az autófinanszírozásban is megmutatkozna - mutatott rá Révész Tamás.

MTI
MTI Hírfelhasználó