Megállapodtak az autóhitelek forintosításának részleteiről
Rövidesen elkezdődhet az autóhitelek forintosítása is, miután a pénzintézetek a lényegi kérdésekben már megegyeztek a jegybankkal és az illetékes minisztériumokkal.
2015. augusztus 11. 14:03

Ezt közölte Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára.

Már közel állnak a tárgyalófelek ahhoz, hogy az augusztusi kormánydöntés után az autóhiteleket is forintosítsák – mondta Kovács Levente. A Magyar Bankszövetség főtitkára arról számolt be, hogy a válság kitörése óta a forintosítás a bankszektor és az ügyfelek egybeeső érdekét jelentette és jelenti. Meglátása szerint a fő kérdés mindig is az időzítés, és vele szoros összefüggésben az árfolyam kérdése volt. – Most végre eljutottunk oda, hogy szabályozott keretek között a még fennmaradt lakossági autó- és fogyasztási devizahitelek forintosítását is végrehajtsa a pénzügyi szektor. A forintosítást kezdeményező illetékes minisztériumokkal és a jegybankkal túl vagyunk a tárgyalási időszakon, amelyben végig figyelembe vettük az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal (EBRD) kötött megállapodást – közölte a Magyar Bankszövetség főtitkára az MTI megkeresésére.

Kovács Levente egy másik kérdésre kifejtette: a jelzálog-finanszírozással kapcsolatos új, jegybanki szabályozás hatására a magyar piacon a jelenlegi három szereplő mellett új jelzálogbankok megjelenése várható. A szakember rövid távon 5-6 jelzálogintézménnyel számol. A forinthitelekkel és a ténylegesen devizában törlesztett kölcsönökkel kapcsolatban kiemelte: az elszámolás két lépésből áll, tavasszal a devizaalapú, forintban folyósított és törlesztett hiteleké történt meg, a napokban pedig a forintalapú, valamint a valóban devizában törlesztett hitelek elszámolása kezdődött meg. A mostani elszámolásban több mint kétmillió hitelügylet érintett. Az átlagosan visszatérített összeg lényegesen kevesebb lesz, hiszen a forinthitelek és a devizában törlesztett kölcsönök esetében értelemszerűen nem volt árfolyamrés, így ebben a vonatkozásban nincs mit elszámolni. Most az elszámolás tárgya az egyoldalú kamat- és díjemelés. A bankszektorra így is csaknem 200 milliárd forint újabb extra teher hárul. A főtitkár elmondta: az elszámolási folyamat hasonló lépésekből áll, és hasonló nagyságrendű lesz, mint a tavaszi, így az MNB által meghatározott tartalommal és rendben most is 2 milliónál több tájékoztatólevelet küldenek ki a bankok. Kifejtette: azoknál a hiteleknél, ahol nem történt egyoldalú kamat-, illetve díjemelés, az elszámolás eredménye biztosan nulla. Ha ilyen „nullás” ügyletben a hitelt már lezárták, akkor az ügyfelet nem kell a banknak levélben kiértesítenie. Az elszámolásra vonatkozó általános információkat a bankok a saját honlapjukon jelenítik meg. Ennek megfelelően a bankszövetség mindenkit arra kér, hogy augusztus 1. és szeptember 30. között számítson a tértivevényes értesítőlevélre, illetve figyelje bankja honlapját.

A kormány, a Magyar Bankszövetség és a Magyar Lízingszövetség közös érdeke, hogy a deviza-autóhitelesek megsegítése ügyében minél előbb olyan megoldás szülessen, amely az ügyfeleknek és a finanszírozóknak is elfogadható – mondta Révész Tamás. A Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja, a Budapest Autófinanszírozási Zrt. vezérigazgatója szerint a lízingtársaságok már eddig is 100 milliárd forintos nagyságrendben könyveltek el veszteségeket, a szektor teherviselő képessége pedig véges. Kiemelte: a banki elszámolás mintegy 180-200 ezer lakossági devizahiteles autófinanszírozási szerződést érintett, amelyek összesen körülbelül 300 milliárd forint tartozást jelentenek. A lezárt szerződésekkel együtt – durva becsléssel – 1000 milliárd forint körüli szerződésállományt érintett a folyamat.

A piac úgy összezsugorodott, hogy akár két lízingcég is kiszolgálhatná a mostani finanszírozási igényeket. Jelenleg a négy legnagyobb lízingcég a piac közel 70 százalékát fedi le, 10-30 százalék közötti részesedésekkel. A többiek átlagos részesedése 3-4 százalék közötti, náluk szinte kizárt a gazdaságos működés.

napigazdasag.hu