Járműfejlesztést hoz Magyarországra a Stadler
Fejlesztési tevékenységet is telepít Magyarországra a következő években a Stadler. A svájci vasútijármű-gyártó együttműködik a kecskeméti műszaki főiskolával a mérnökök képzésében, akik később a szolnoki gyárban végezhetnek tervezési feladatokat.
2015. augusztus 14. 08:50

Nemcsak gyártást, hanem fejlesztést is hoz hazánkba a svájci Stadler – tudta meg a Napi Gazdaság. Az elmúlt hét évben jelentős gyártási kapacitást telepített a tulajdonos a Stadler szolnoki gyárába: alumínium kocsiszekrényt készítenek a cégcsoport számos piacára, és éppen most készítik elő a forgóvázgyártás beindítását is. Emellett fejlesztési munkákat is szeretnének átvenni a cégközponttól – mondta el lapunk kérdésére a Dunai Zoltán, a Stadler Rail Csoport országigazgatója. A vezető közölte: a közelmúltban írtak alá megállapodást a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Műszaki Főiskolai (GAMF) Karán duális képzésben való közreműködésről. Ennek részeként a Stadler iránt érdeklődő hallgatók, leendő gépész-, vasúti és vasút-informatikai mérnökök a szolnoki gyárban töltik majd szakmai gyakorlatukat. A következő tanévben a Stadler mérnökei már részt vesznek a tananyag kialakításában is.

Az a cél, hogy néhány év alatt nagyjából másfél tucatnyi jól képzett fiatal szakember kerüljön a szolnoki gyárba, akik gyártástechnológiai, adaptálási feladatokat láthatnak majd el – mondta Dunai Zoltán. Indoklásul emlékeztetett, hogy a frank erősödése miatt a mérnöki óradíjak jelentősen drágultak a svájci Stadlernél, és a magyar mérnökök versenyképesebb áron végzik el ugyanazt a munkát. Ha a lehetőségekhez képest alacsonyan akarják tartani motorvonataik árát, arra kell törekedniük, hogy a fejlesztési feladatok egy részét is Magyarországon végezzék – tette hozzá az országigazgató.

A közeli jövő fejlesztése lesz, hogy a jelenlegi forgóváz-nagyjavítási tevékenységet kiegészítik új forgóvázak gyártásával. Dunai Zoltán elmondta: ezt a döntést többéves előkészítő folyamat előzte meg. Az utóbbi három-négy évben számos lehetséges beszállítóval, együttműködő partnerrel, köztük kis- és középvállalkozásokkal vették fel a kapcsolatot annak érdekében, hogy a lehető legnagyobb hazai gyártási hányadot érjék el. A törekvés sikerrel kecsegtetett, hiszen hasonló tevékenységet folytató versenytársaiknak sikerült olyan cégeket felkutatniuk, akikkel együtt tudnak működni ebben a tevékenységben. A Stadler magyar kkv-kat keres beszállítónak – mondta Dunai Zoltán.

A másik ok, amiért logikusnak látszott ez a lépés, az, hogy a szolnoki gyárban immár negyedik éve folytatnak forgóváz-nagyjavítást, az egész cégcsoportnak nyújtva ezt a szolgáltatást. Évente 260 hordművet újítanak fel, és ezzel 3-3,5 milliárd forint árbevételt érnek el. A javítótevékenység továbbfejlesztésével, mintegy 500 millió forintos pótlólagos beruházással alkalmassá teszik gyárukat forgóvázgyártásra. Első fázisban ez pusztán összeszerelést jelent, a második fázisban pedig új alkatrészek gyártását, illetve gyártatását. Ez önmagában évi félmilliárd forint árbevételt hoz a Stadlernek.

A Szolnokon gyártott forgóvázakat beépítik a MÁV-Start számára készülő elektromos motorvonatokba is. Mint ismert, július 15-én kaptak megrendelést a MÁV-Starttól 6+15 motorvonat szállítására. A megrendelés mögött azért áll két szerződés, mert a megrendelő az első hat járművet a 2007–2013-es uniós programozási időszak terhére, KÖZOP-ból finanszírozza, míg a 15 szerelvény forrása a 2014–2020-as IKOP. Az utóbbi kontingens, azaz a 15 jármű forgóvázait már Szolnokról szállítják. A 15 szerelvény esetében ez 75 forgóvázat jelent, amelyekhez már megrendelték az anyagot, és az év végén elkezdik a gyártást – mondta az országigazgató.

A magyar gyártású hányad szempontjából előnyös fejlemény, hogy a forgóvázakban a Knorr-Bremse budapesti gyárában készült fékberendezés dolgozik. Ez költség- és logisztikai szempontból is szerencsés: a fékberendezés itt Magyarországon kerülhet be a forgóvázba, kevesebbet utazik, alacsonyabb áron jut hozzá a cég, ami végső soron versenyképesebb árat eredményezhet a későbbi pályázatokon.

Napi Gazdaság Online
  • A Demokrácia Védvonal
    A mintegy 175 kilométer hosszú, 4 méter magasra tervezett létesítmény nem csupán műszaki jelentőségű.
  • Mikulássapkás hazugság
    Amerikában kezdték el ezt a hazugsághadjáratot évtizedekkel ezelőtt. Egy svéd reklámgrafikus egy híres üdítőitalhoz rajzolta le Santa Claus-t. Az ő Szent Kolozsuk eleve reklámfigura. Egy üdítőitalt ünnepelnek Szent Miklós helyett.
MTI Hírfelhasználó