Megmutatjuk, hogy mi is a tanári portfólió
A tapasztalatok szerint a fiatal pedagógusok számára nem okoz gondot a portfólió elkészítése, de az idősebb, 40-50 éves pedagógusok nem szívesen vágnak bele, sokan például megijednek a feltöltési felülettől. Előbb-utóbb azonban minden pedagógusnak meg kell mérettetnie magát.
2015. szeptember 4. 10:17

Elindult a tanév. A festőművész, a fényképész és újabban a tanár életében is meghatározó jelentőségű a portfólió szó, amely dokumentumgyűjteményt, szakértői dossziét jelent. A festőművész az elkészült festményei közül gyűjti össze a legtetszetősebbeket, a fényképész ugyanezt teszi a fényképeivel, és már a pedagógusoknak is portfoliót kell készíteniük.

Minősítési szintek

A pedagógus életpályamodell egyik része a minősítésekből áll. Első körben mindenki a pedagógus 1 minősítésbe került, onnan léphetnek át a pedagógus 2-be, amennyiben pályáznak a portfóliójukkal. A következő szint a mestertanári szint – a pedagógus 2. szint után 6 évvel lehet valaki mestertanár -, amit a legmagasabb kutatótanár fokozat követ – mondta Horváth Péter, a Nemzeti Pedagóguskar elnöke a Kossuth Rádióban.

A portfólió elkészítése és feltöltése egyelőre nem kötelező mindenkinek, de Horváth Péter szerint előbb-utóbb mindenkinek meg kell méretni magát.

Elektronikus felületen létező anyag

A portfolió nem egy papíralapú, kinyomtatott dokumentum, hanem egy elektronikus felületen létező anyag. A portfoliót Word dokumentumban érdemes elkészíteni, amit később PDF formátumba kell konvertálni, majd fel kell tölteni egy megadott felületen – magyarázta Sárközy Ágnes, a pedagógusok minősítési és tanfelügyeleti szakértője.

A munkaportfólió a pedagógus összes iskolai tevékenységével kapcsolatos dokumentumot tartalmazza, míg az értékelési portfólió ennek szelektált változata. Az előbbi a rendszeres szakmai értékelés és ellenőrzés során információforrásként szolgálhat a szaktanácsadók, szakértők számára, az utóbbi pedig az életpálya különböző szintjeire való pályázások alkalmával szükséges. Tehát a pedagógusoknak értékelési portfóliót kell beküldeniük, azaz a felhalmozott óravázlatokból, tanmenetekből, segédanyagokból kell válogatniuk.

Az e-portfólió feltöltőfelületét érintő technikai kérdéseiket az eportfolio@educatio.hu e-mail címen, az e-portfólió tartalmi elvárásaival kapcsolatos kérdéseiket a minosites@oh.gov.hu e-mail címen jelezhetik a pedagógusok.

A 40-50 éves pedagógusok berzenkednek leginkább

A tapasztalatok szerint a fiatal pedagógusok számára nem okoz gondot a portfólió elkészítése, de az idősebb, 40-50 éves pedagógusok nem szívesen vágnak bele, sokan például megijednek a feltöltési felülettől. A nyugdíj előtt álló pedagógusoknak nem kötelező portfóliót készíteni, ők mentességet kaptak.

A portfólió elvileg arra jó, hogy bemutassa a pedagógus meglévő kompetenciáit, illetve hogy azok megfelelő szinten állnak-e. Ezek a kompetenciák a következők:

- szakmai feladatok, szaktudományos, szaktárgyi, tantervi tudás;

- pedagógiai folyamatok, tevékenységek tervezése és a megvalósításukhoz kapcsolódó önreflexiók;

- a tanulás támogatása;

- a tanuló személyiségének fejlesztése, az egyéni bánásmód érvényesülése;

- a tanulói csoportok, közösségek alakulásának segítése, fejlesztése, esélyteremtés;

- pedagógiai értékelés;

- kommunikáció és szakmai együttműködés, problémamegoldás;

- elkötelezettség és szakmai felelősségvállalás a szakmai fejlődésért.

Sárközy Ágnes azt tanácsolja a pedagógusoknak, hogy tanulmányozzák a minősítési kézikönyvet, és kezdjék el elkészíteni a portfóliójukat, ehhez pontos útmutató is rendelkezésükre áll.

Alapvetően a portfólió hatféle dokumentumtípust kell, hogy tartalmazzon:

- Szakmai önéletrajz

- A nevelő-oktató munka alap- és szabadon választható dokumentumai

- A pedagógiai-szakmai és egyéb tevékenységek bemutatása, dokumentumai

- Önálló alkotói, művészeti tevékenységek bemutatása, dokumentumai

- A pedagógust foglalkoztató intézmény intézményi környezetének rövid bemutatása

- A szakmai életút értékelése

Azok a pedagógusok, akik bekerültek a minősítési tervbe, azoknak november 30-ig kell feltölteni az e-portfóliójukat a felületre.

Horváth Péter úgy véli, hogy a minősítési rendszerrel kapcsolatban az egyik legnagyobb aggály az, hogy amint bekerülnek a pedagógusok a szintekre, utána már nincs közöttük differenciálódás, azaz a munka minősége, vagy mennyisége alapján nincs mód a tanárok további elismerésére egy-egy szinten belül.

hirado.hu - Kossuth Rádió
  • "...a gyanúsítottat agyonlőtték"
    Jött arra valaki, gyanúsnak találták, és lelőtték. Lehet, hogy háromgyerekes, a családjáról példamutatóan gondoskodó, kollégáival kedves agysebész volt az illető, de rosszkor jött rossz helyre: a rendőrök „gyanúsítottnak” minősítették, és ártalmatlanították.
  • Politikai stabilitás mint érték
    Az SZDSZ is megtorpedózta az 1996-os világkiállítást. A szélsőséges párt akkor bebizonyítatta, hogy komoly tényező az országban, nagy kárt tud okozni neki.
  • Itt a 2010 előtti világ újracsomagolva
    Nem feltétlenül rossz a választói emlékezet felfrissítése szempontjából, hogy hosszú idő után a balliberális erők újra meg tudják mutatni a gyakorlatban, hogy kik is ők valójában.
  • A Velencei Bizottság szerint is szembemegy a nemzetközi joggal az ukrán nyelvtörvény
    A Velencei Bizottság friss szakvéleménye ismételten világossá tette, hogy az előző ukrán elnök hivatali idejében elfogadott nyelvtörvény elveszi a nemzeti közösségek már meglévő, szerzett jogait az anyanyelv-használattal kapcsolatban – közölte a külgazdasági és külügyminiszter szombaton az MTI-vel.
  • Stadionstopból kórházstop lett Budapesten
    A fővárosi önkormányzat baloldali többségű vezetése olyan háttéralkukat kötött, amelyekkel Demszky- és a Gyurcsány-korszak emberei tértek vissza Láng Zsolt, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint. Hangsúlyozta: egyelőre türelmesek a főpolgármesterként még tapasztalatlan Karácsony Gergellyel, ám elvárják, hogy a főváros lássa el a saját feladatait, s jövő év elejére kész Budapest-ví­ziót is várnak Karácsonytól és szövetségeseitől.
MTI Hírfelhasználó