Átalakítaná Brüsszel a sztrádák használatát
2018. május 19. 20:27

Matrica nem, kilométerdíj igen

Megszűnne a matricás díjfizetés lehetősége az európai sztrádákon 2028-ig – ezt is tartalmazza a legújabb bizottsági javaslat, amelynek célja, hogy egységes módon fizesse meg mindenki az európai autópályák használatát. A távolságalapú díjfizetés bevezetése az időalapú helyett azonban még nem eldöntött tény, és sokan tiltakoznak is ellene. Deli Andor, a Fidesz EP-képviselője szerint az, hogy a buszokat is bevennék a távolságalapú díjfizetésbe, zavart okozhat a közlekedési ág működésében a kontinensen.

Jelenleg a nehéz-gépjárművek részére már távolságalapú díjfizetés működik a legtöbb európai sztrádán, azonban a buszok megjelenése a javaslatban azt is jelenti, hogy Brüsszel elvesz egy jó adag flexibilitást a tagállamoktól annak tekintetében, hogy elvesz tőlük a tömegközlekedés segítésének lehetőségét – fejtette ki az EP-képviselő, aki szerint maga a busz mint tömegközlekedési lehetőség környezetvédelmi szempontból sokkal hatékonyabb, pozitívabb közlekedési mód volt az egyéni utazásnál, valamint azt sem szabad elfelejteni – folytatta –, hogy a buszok a kötött pályás közlekedés kiépítetlensége esetén a legfontosabb tömegközlekedési eszköznek számítanak.

Deli Andor ezenfelül kiemelte, az, hogy egy kalap alá veszik a közúti teherszállítást a közúti személyszállítással, azt is jelentheti, hogy maga a közlekedési iparág meg fog drágulni, és ezt végső soron az utazók fogják megfizetni drágább jegyárakban.

A kapus díjfizetés másik hátránya az, hogy sorok alakulnak ki a fizetőkapuknál, ennek ékes példájának a műsorban a horvát autópályákat hozzák fel mint példa, hiszen – hangzik el – a nyári időszakban több kilométeres sorok is feltorlódhatnak a kapuk környékén, ugyanis a legtöbb helyen készpénzzel lehet csak fizetni. A másik anyagi érv Deli Andor szerint az, hogy a távolságalapú díjfizetés azoknak, akik két nagyváros között ingáznak, nagyon megdrágíthatja – a fizetéshez képest – a közlekedést, vagy az útidíj-hozzájárulást.

Ez végső soron azt is jelentheti, hogy a forgalom a sztrádákról a regionális utakra tevődhet, ami akár több közlekedési balesethez is vezethet. A javaslatot, amiről a EP-szakbizottság május végén szavaz, a magyarok mellett az osztrákok és a németek is kifogásolják, hiszen ők is sérelmezik, hogy kivennék az útdíj-fizetés meghatározásának jogkörét a tagállamoktól – hangzott el az Európai Idő című műsorban.

hirado.hu - Kossuth Rádió
Címkék:
  • Miasszonyunk
    Ahogy várható volt, valamilyen technikai problémát neveztek meg máris, de úgysem hisz már senki sem a „hivatalos magyarázatokban” egy ilyen, a hazugság és képmutatás örvénylő káoszában elsüllyedő világban.
  • Európának új vezetőkre van szüksége
    Európának új vezetőkre van szüksége, olyanokra, akik felismerik az európai emberek érdekeit, és képesek is azokat megvédeni – reagált Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter az Európai Bizottság elnökének kijelentésére.
  • Mire kéne költeni a pénzt a Notre-Dame felújítása helyett?
    A haladás előtt élő ember még összekötötte a szépet a jóval. Nem véletlen, hogy Notre-Dame-ot építettek, nem pedig feminista vagy "fat positivity" mozgalmat alapítottak.
MTI Hírfelhasználó