Külföldi sajtó Magyarországról - 2.
2018. szeptember 13. 16:57

Az El País című spanyol baloldali napilap szerkesztőségi véleménycikke szerint az Európai Parlament "rendkívül súlyos" döntése megmutatta, hogy az unió irányító szervei nem tolerálják az európai projekt belső aláásását. Ám ez csak az első lépést jelenti egy hosszú és bonyolult folyamatban, célja pedig inkább "a lázadó észre térítésének" tűnik, mintsem a szankció tényleges alkalmazásának.

Az újság "jelentősen elhibázottnak" nevezte, hogy a spanyol konzervatív Néppárt (PP) képviselőinek többsége tartózkodott a voksolásnál, hárman pedig a jelentés elfogadása ellen szavaztak. A Pablo Casado vezette PP-nek lett volna lehetősége megmutatni elkötelezettségét a demokratikus értékek Európája mellett, ám ő levegőt juttatott Orbán "autoriter populizmusának", amelyre még Sebastian Kurz osztrák kancellár jobboldali képviselői is nemet mondtak - fejtette ki a cikk.

Hasonló megközelítéssel foglakozott a témával a liberális El Mundo című napilap, aggasztónak nevezve a spanyol néppárti képviselők szavazását. "A populizmus erősödik Európában, mert még a tradicionális pártok is kokettálnak vele" - idézte a cikk konklúzióként Jean-Claude Junckernek, az Európai Bizottság elnökének szavait a lapnak adott interjújából.

Bár a szavazás történelmi jelentőségű volt, nem valószínű, hogy végül megvonják Magyarország szavazati jogát a Tanácsban - írta a La Razón című jobboldali napilap, megállapítva, hogy ez "egy újabb fejezet a Brüsszel és Magyarország közötti látens konfliktusban".

Viktátor címmel jelentetett meg kommentárt a Vecer című baloldali szlovén napilap, amely szerint hiába szavazta meg az Európai Parlament (EP), hogy indítsanak szankciókat Magyarország ellen, Orbán Viktor még mindig győztes az uniós intézmények elleni háborúban.

A lap szerint a szerdai szavazás eredménye nem lehetett volna más, mert akkor az Európai Néppárt (EPP) bebizonyította volna, hogy a jogállamiság, a demokrácia és a szólásszabadság csak a látszat kedvéért vannak. Az EU konzervatív pártjainak vezetői túl sokáig hagyták figyelmen kívül Orbán Viktor lépéseit. Úgy vélték, jobban tudják őt irányítani, ha tagja marad az EPP-nek, de tévedtek. A magyar miniszterelnöknek eddig sikerült megvalósítania az összes ötletét - írta az újság.

A horvát sajtó egységesen támadja a horvát jobboldali pártokat, köztük a kormányzó Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) EP-képviselőit, amiért azok nem támogatták szerdán a magyar jogállamisági helyzetről szóló különjelentést. A Vecernji List című legolvasottabb napilap vezércikkében arról írt: remélhetőleg Horvátország jól megkéri majd ennek az árát Magyarországtól, majd hosszan fejtegette a Mol-INA-ügyet. Ha politikai, gazdasági, energetikai és infrastrukturális érdekek álltak a háttérben, remélhetőleg a horvát fél most jól fog kereskedni - húzta alá a lap.

A konzervatív Romania Liberában Marius Ghilezan úgy értékeli: a pellengérre állított, de a lengyel vétó védelmét élvező Orbán Viktor csípős leckét adott a "szegényeket és gazdagokat más-más mérce szerint megítélő" Európának abból, hogyan tud egy jó hadvezér győzelemre vinni egy elvesztettnek tűnő csatát, amely a kereszténység és a - brüsszeli bürokraták által támogatott - neomarxisták között dúl. Szerinte a magyar kormányfő másokat megelőzve megtanulta, hogy veszély esetén nem a "világ csendőreinek" karjaiban kell menedéket keresni, hanem rá kell venni őket, hogy a "magyar kotta" szerint játszanak.

A liberális Adevarul véleményrovatában Cristian Unteanu "Ki következik" című írásában úgy vélekedik: a Sargentini-jelentés elfogadása jelzés a V4-eknek, az Európai Néppárt (EPP) tagjainak, a többi pártcsaládon belüli "problémás" tagpártoknak. Szerinte ahogyan az EPP kihátrált a Fidesz mögül, úgy az európai szocialisták is fel fogják áldozni a Romániában kormányzó, az igazságszolgáltatás elleni támadásaival Európában aggodalmat keltő Szociáldemokrata Pártot.

"Az Európai Parlament képviselői elutasították Orbán autokrata szükségleteihez idomított demokrácia mutációját" - írta a liberális pozsonyi Sme főszerkesztője, Beata Balogová, "Európa azt üzente Orbánnak, hogy nem tehet meg mindent" című véleménycikkében.

A Sme kommentárírója, Peter Schutz cikkében úgy vélekedett: a Sargentini jelentés elfogadása vitatható, és kérdéses, hogy felelősségteljes reakció volt-e, mivel visszhangjaként fokozódni fognak az EU és Brüsszel ellenes kirohanások, ami senkinek sem érdeke.

"Egy csata elveszett, de a háború még csak most kezdődik" - írta véleménycikkében a ma7 felvidéki magyar konzervatív hírportál kommentárírója, Kolek Zsolt, aki szerint a Sargentini jelentés elfogadása ugyan politikai kudarc a magyar kormánynak, de a jövő évi EP választások tükrében sokkal inkább egy "hangosra sikerült kezdőlövésnek semmint a háború döntő csatájának tekinthető."

Beszélhet-e egy kormány az egész ország nevében? - ez volt a fő vitatéma az EP-ben Orbán Viktor magyar kormányfő beszéde után - fejtegette jegyzetében a Právo című független, baloldali cseh napilap. Míg Orbán Viktor azt állította, hogy az európai intézmények az egész magyar állam és a magyar nemzet ellen harcolnak, és úgy vélik, hogy a magyaroknál is jobban tudják, mire van azoknak szükségük, addig az európai politikusok azt a véleményt hangoztatták, hogy Orbán csak a magyar kormány nevében beszélhet.

"Az ilyen vélemények felnyitják Pandora szelencéjét" - mutat rá az írás szerzője, Jan Keller cseh szociáldemokrata EP-képviselő.

Keller felteszi a kérdést: kivel fognak a jövőben az európai intézmények tárgyalni, ha egy demokratikusan megválasztott kormány elnöke nem eléggé reprezentatív partner számukra.

MTI
Címkék:
megmondó
Mindig is utáltam, mit utáltam, rühelltem Őszöd bulvárízű interpretálását, majd mély szakmai politológusi magyarázatait.
hírfolyam
  • Hírstart
  • Hírkereső
  • Hírlista
  • News Agent
  • Alternatív Hírportál
  • Startlap
  • A hírek
  • Hírfal
  • Hírmutató
  • Polgári Szemle
  • Időjárás
  • Bálványosimádó
  • MTI