Szankciókat sürget az ukrán parlament két ellenzéki hírtévével szemben
2018. október 21. 15:13

A kijevi törvényhozás a befolyásos Nemzetbiztonsági és Védelmi Tanácshoz (RNBO) fordult azzal a kéréssel, hogy vizsgálja meg szankciók bevezetésének lehetőségét a 112 Ukrajina és a NewsOne hírtelevíziókkal szemben.

Az erre vonatkozó, a hét végén hatályba lépett határozatot a parlament egy, a honlapján megjelent lakossági petícióra alapozva hozta, amely a két hírtévét Ukrajna-ellenes orosz propaganda terjesztésével vádolta meg, s amelyhez összegyűlt 25 ezer aláírás, így azt a törvényhozásnak napirendjére kellett tűznie.

A határozatban a törvényhozás felsorolja a javasolt büntetőintézkedéseket, amelyek között szerepel a sugárzási engedély visszavonása is.

A parlamentben október 4-én megszavazott dokumentum komoly vitákat váltott ki Ukrajnában. Ellenzői szerint a két, általuk ellenzékinek nevezett hírtévé elleni támadás az elnökválasztási kampány része, Petro Porosenko államfő és környezete így akarja elhallgattatni számára kényelmetlen médiát. Szerintük ez nyílt korlátozása a sajtószabadságnak és a szabad véleménynyilvánításnak. Rámutatattak arra, hogy televíziótól sugárzási engedélyt elvileg csak bíróság vehetne el. A peres eljárások viszont hosszadalmasak - az elnökválasztás jövő márciusban lesz -, a politikai vezetés ezért meggyorsítva a folyamatot az RNBO-t hívja segítségül, hogy szüntesse meg a nemkívánatos televíziókat.

A másik oldal viszont azzal érvel, hogy a két hírcsatorna fölött gyakorlatilag Viktor Medvedcsuk ukrán oligarcha, Vlagyimir Putyin orosz elnök bizalmasa vette át az irányítást.

A nem titkoltan oroszbarát nézeteket valló Medvedcsuk jelenleg az Ukrán választás elnevezésű társadalmi szervezet vezetője. 1998-2007. között az ukrán szociáldemokrata párt vezetője volt, Leonyid Kucsma államfősége alatt 2002-2005. között ő vezette az elnöki hivatalt. A szovjet időkben ügyvédként több ukrán másként gondolkodó elítélésében "segédkezett", többek között Vaszil Sztusz ismert ukrán költő 1980-as elítélésében, aki 1985-ben egy Perm környéki szovjet munkatáborban halt meg.

A hírtévék tulajdonosi háttere homályos, a papírokon szereplő tulajdonosok nyilvánvalóan strómanok. A zn.ua ukrán hírportál szerint a 112 Ukrajina egy bizonyos Eduard Katz német állampolgár tulajdonában van, aki egy eldugott kistelepülésen él Németországban és használt autók eladásából él. A televízió a nyáron került Medvedcsuk "kezébe", azóta az addig többé-kevésbé kiegyensúlyozottan tájékoztató csatornán egyre többször kerül Medvedcsuk kedvező beállításban megemlítésre.

A NewsOne hírtévét gyakorlatilag létezése óta oroszbarátnak minősítik Ukrajnában hangvétele miatt, és főként azért, mert vitaműsoraiban nagy számban szerepelnek meghívottként a Viktor Janukovics Oroszországba menekült volt ukrán elnök egykori hívei. Október 5-én Jevhen Murajev bejelentette, hogy eladta a tévécsatornát Tarasz Kozak parlamenti képviselőnek, aki a zn.ua szerint Medvedcsuk régi szövetségese.

MTI
Címkék:
  • Egyértelművé vált a hazaárulás
    Már nincs józan vezető egyéniség az adott ellenzék személyi állományában. Senki nem szólt nekik, hogy gyerekek, ezt nem kellene, mert lebukunk. Mindenki megtudja, hogy hazaárulók vagyunk.
  • Mérgezett díszek a fenyőfán
    A Karácsony mély szakralitása mellett a béke, a meghitt nyugalom ünnepe is (lenne), de a fel nagyörömre dallamai és a pásztorok kedvessége mellett disszonáns díszeket is látok az idei fenyőfán.
  • Elutasította a Brexitet a londoni alsóház
    A várakozásoknak megfelelően hatalmas arányban elutasította a londoni alsóház a kedd esti szavazáson a brit EU-tagság megszűnésének (Brexit) feltételrendszerét tartalmazó megállapodást.
  • Hadházyék maradnak az MTVA-ban
    Rögtönzött sajtótájékoztatót tartott Szél Bernadett és Hadházy Ákos az MTVA-székház előtt, ahol elmondták, maradnak a köztévénél, és a céljuk továbbra is az, hogy Papp Dániel helyett konszenzusos alapon egyezzenek meg a parlamenti pártok egy vezérigazgatóban.
  • Két régi barát, közös európai jövő
    Lengyelország és Magyarország függetlensége különböző érzelmeket vált ki az utókorból.
MTI Hírfelhasználó