A Koper-Divaca vasútvonal építése a legnagyobb közlekedési projekt
2018. október 22. 14:22

A szlovén kormány csaknem egymilliárd eurós kiemelt projektje, a Koper-Divaca vasútvonal 27 kilométer hosszú szakaszán egy második vágány építése jelenleg a közlekedési tárca legnagyobb projektje, amelynek több kudarc után némi "löketre" van szüksége - mondta az STA-nak adott interjújában hétfőn Alenka Bratusek miniszter.

Kiemelte: lezártak néhány finanszírozási kérdést és megvitatták egy olyan ország részvételének pénzügyi hatásait is a projektre, amely ország használja a kikötőt, ez Magyarország.

A tárcavezető korábban többször is azt hangoztatta, hogy Szlovénia egyedül is képes megépíteni a második vágányt, de nem ellenzi más ország bevonását a projektbe, ha az hozzáadott értéket eredményez.

"Még nem zártuk ki az együttműködést Magyarországgal, de mi szabjuk a feltételeket a magyaroknak vagy bárki másnak" - mondta Bratusek, aki szeretné ellenőrizni, hogy van-e más ország is, amely részt venne a beruházásban.

Budapest korábban jelezte, hogy kész anyagilag - akár 200 millió euróval - támogatni a projektet. Cserébe a magyar kormány azt kérte, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében magyar vállalatok is komoly szerepet játszhassanak, mivel a koperi a magyar vállalatok által leginkább használt kikötő.

Bár a két kormány az elmúlt két évben tárgyalt az együttműködésről, a tárgyalások nem voltak nyilvánosak, ezért találgatásokra adtak okot. A szlovén sajtó azzal vádolta a szlovén kormányt, hogy túlzott előnyökhöz juttatja Magyarországot, és az akkori ellenzék is minden létező fórumon meg akarta akadályozni, hogy magyarok bővítsék a vasutat és a fontos tengeri teherkikötőt. Az ügyben két népszavazást is tartottak, de mindkettő érvénytelen lett.

A félreértések elkerülése miatt a szlovén kormány nemrég nyilvánosságra hozta a keretmegállapodást. Ebben a Miro Cerar volt miniszterelnök vezette kormány azt ígérte Magyarországnak, hogy megépíthet egy 650 méter hosszú viaduktot, földet bérelhet a kikötőben és magas hozamra tehet szert. Ellentétben a híresztelésekkel, miszerint Magyarország résztulajdonosává válna a koperi kikötőnek, valamint a magyar vasutak előnyben részesülne a második vágány használatakor. A dokumentum tartalmazta továbbá, hogy Magyarország tulajdonrészt kaphat a 2TDK nevű vállalatban, amelyet a kormány a projekt levezénylésére hozott létre, de ez a tulajdonrész nem lehet nagyobb a szlovéntól, a befektetett tőke megtérülése pedig nem haladhatja meg a 2,8 százalékot évente.

Sajtóhírek szerint a szlovén kormány az év végéig véglegesíti a döntését.

MTI
Címkék:
  • A Szent Péter-i Európa védelme
    Belülről akarják felrobbantani – vagy talán inkább szétmállasztani – a szellemi birodalmat, hosszú ideje, ám most egyfajta végkifejlet látszik közeledni.
  • Orbánt támadja egy lenini hasznos idióta
    Most a populista jelző – nem is címkéjével, hanem – bunkójával ütik le azokat, akik másként gondolkoznak, mint a Központ.
  • Az európai őshonos kisebbségek kirekesztése
    A migrációs válság eszkalálódása időszakában megdöbbenéssel tapasztaljuk, hogy a fejlett Nyugat az illegális bevándorlók emberi jogait őshonos kisebbségi polgárainak jogainál többre tartja, sőt még a saját keresztény-nemzeti és európai identitását is hajlamos feledni és feladni.
  • Német tankok magyar földön
    Egy ismeretlen nevű, katolikus családból származó magyar kislány naplója, aki egy gyermek egyszerű szemével jegyezte fel gondolatait március 21-én: „Szegény Horthy­val elbánt Hitler alaposan. Elfoglalták az országot. Szerintem ez rettenetes pimaszság."
  • Marxista bumeráng
    Az európai politika nagy nemzedékének képviselői közül Javier Solana volt NATO-főtitkár, Tony Blair volt munkáspárti brit miniszterelnök és az Európai Bizottság egykori néppárti elnöke, José Manuel Barroso egyaránt maoistaként kezdte fiatal korában. Az eurokrata elitet tökéletesen megtestesítő Jean-Claude Juncker avatta fel Marx születésének 200. évfordulóján a Kínától kapott hatalmas Marx-szobrot Trierben, a francia–német határ közelében.
MTI Hírfelhasználó