A Koper-Divaca vasútvonal építése a legnagyobb közlekedési projekt
2018. október 22. 14:22

A szlovén kormány csaknem egymilliárd eurós kiemelt projektje, a Koper-Divaca vasútvonal 27 kilométer hosszú szakaszán egy második vágány építése jelenleg a közlekedési tárca legnagyobb projektje, amelynek több kudarc után némi "löketre" van szüksége - mondta az STA-nak adott interjújában hétfőn Alenka Bratusek miniszter.

Kiemelte: lezártak néhány finanszírozási kérdést és megvitatták egy olyan ország részvételének pénzügyi hatásait is a projektre, amely ország használja a kikötőt, ez Magyarország.

A tárcavezető korábban többször is azt hangoztatta, hogy Szlovénia egyedül is képes megépíteni a második vágányt, de nem ellenzi más ország bevonását a projektbe, ha az hozzáadott értéket eredményez.

"Még nem zártuk ki az együttműködést Magyarországgal, de mi szabjuk a feltételeket a magyaroknak vagy bárki másnak" - mondta Bratusek, aki szeretné ellenőrizni, hogy van-e más ország is, amely részt venne a beruházásban.

Budapest korábban jelezte, hogy kész anyagilag - akár 200 millió euróval - támogatni a projektet. Cserébe a magyar kormány azt kérte, hogy a koperi kikötő és az oda vezető vasútvonal fejlesztésében magyar vállalatok is komoly szerepet játszhassanak, mivel a koperi a magyar vállalatok által leginkább használt kikötő.

Bár a két kormány az elmúlt két évben tárgyalt az együttműködésről, a tárgyalások nem voltak nyilvánosak, ezért találgatásokra adtak okot. A szlovén sajtó azzal vádolta a szlovén kormányt, hogy túlzott előnyökhöz juttatja Magyarországot, és az akkori ellenzék is minden létező fórumon meg akarta akadályozni, hogy magyarok bővítsék a vasutat és a fontos tengeri teherkikötőt. Az ügyben két népszavazást is tartottak, de mindkettő érvénytelen lett.

A félreértések elkerülése miatt a szlovén kormány nemrég nyilvánosságra hozta a keretmegállapodást. Ebben a Miro Cerar volt miniszterelnök vezette kormány azt ígérte Magyarországnak, hogy megépíthet egy 650 méter hosszú viaduktot, földet bérelhet a kikötőben és magas hozamra tehet szert. Ellentétben a híresztelésekkel, miszerint Magyarország résztulajdonosává válna a koperi kikötőnek, valamint a magyar vasutak előnyben részesülne a második vágány használatakor. A dokumentum tartalmazta továbbá, hogy Magyarország tulajdonrészt kaphat a 2TDK nevű vállalatban, amelyet a kormány a projekt levezénylésére hozott létre, de ez a tulajdonrész nem lehet nagyobb a szlovéntól, a befektetett tőke megtérülése pedig nem haladhatja meg a 2,8 százalékot évente.

Sajtóhírek szerint a szlovén kormány az év végéig véglegesíti a döntését.

MTI
Címkék:
  • Vakulástól látásig
    Mondom, 1998-ban a világ még boldog (?) volt. De eltelt harminc év és most nem vagyunk annyira boldogok. És talán azért nem, mert felébredtünk. Azt nem mondanám, hogy buták voltunk, de mégsem láttunk semmit.
  • Rágalmazás mint politikai művelet
    Egy jelöltet undorító rágalmakkal illetni – ez a „demokrácia” része.
  • Magyarország nem fog változtatni álláspontján
    Gulyás Gergely szerint továbbra is a migráció ügye miatt folyik kampány Magyarország ellen, amely minden vitás esetben nyitott volt a megállapodásra az Európai Bizottsággal, kizárólag a migráció kérdésében nem hajlandó a megegyezésre, ez pedig egy „politikai hecckampányhoz” vezet az országgal szemben.
  • Hátország a világháború végén
    Már 1914 karácsonyán világítás és fűtés nélkül közlekedtek a vonatok. Közhely, de jól jellemzi a helyzetet, hogy az anyagháború elhatalmasodásával leszerelték a harangokat és rézkilincseket, hogy katonai célra beolvasszák. 1917-re beköszöntött a nyersanyaghiány: nem volt elég szén, vasérc és kőolaj, ami visszavetette a hadiipari termelést, miközben éppen ebben az évben lépett be a háborúba az Egyesült Államok.
  • Kereszténydemokrata Estek I.
    Nemzeti büszkeség és világnézet a nevelésben
MTI Hírfelhasználó