Erdélyből érkezett a Közlekedési Múzeum gyűjteményének két legújabb darabja
2020. január 25. 14:03

(Fotó: Közlekedési Múzeum)

Hargita megyéből, Csíkszeredából bővíti gyűjteményét a Közlekedési Múzeum. Ezúttal egy Ikarus 256.50 és egy Csepel 258K autóbuszt szállítottak Budapestre, hogy a megújuló múzeum járművei között kiállítsák. Az elmúlt két évben már tíznél több egykori magyar gyártású autóbuszt mentett meg az intézmény – olvasható a Közlekedési Múzeum közleményében.

A mindennapi forgalomban szállították utasaikat Erdélyben azok a buszok, amelyek most a Közlekedési Múzeum gyűjteményébe kerültek. A magyar gyártású járművek megmentése Erdély területéről az utolsó pillanatban történt meg, hiszen ezek a buszokat már ott is sorra selejtezik az üzemeltetők. A múzeum a forradalom óta többségi magyar tulajdonban lévő ITAS társaságtól szerezte be a járműveket, köztük az egyetlen példányban készült Csepel autóbuszt. A múzeum a buszokat felújítja és helyreállításuk után bemutatja a nagyközönségnek.

„A járművek korábban az erdélyi városok és falvak között menetrend szerinti forgalmat láttak el. A múzeum szakemberei tavaly nyáron térképezték fel a helyi üzemeltető járműparkját és találták meg flottájában a valaha elkészült legnagyobb Csepel autóbuszt. Ez a busz jól jelképezi azt, hogy az Ikarus mellett is megannyi járműgyártó és járműipari beszállító működött eredményesen Magyarországon. A szintén Erdélyből a múzeum gyűjteményébe került másik autóbusz a székelyföldi közforgalmú buszközlekedés egyik legjellemzőbb típusa, egy Ikarus 256-os” – hangsúlyozta Vitézy Dávid főigazgató.

Az Erdélyből a budapesti Közlekedési Múzeumba került Ikarus 256.50-es típusból 1974 és 2002 között több mint 23 000 darab készült a székesfehérvári üzemben. Ezek a buszok az évtizedek alatt négy kontinens huszonkét országba jutottak el. Érdekes, hogy a 150 000. és a 200 000. legyártott Ikarus is ebből a típusból került ki.

Az Ikarus autóbusz típusokból Székelyföldön leginkább ez a típus volt a legelterjedtebb. A most a múzeum gyűjteményébe került darabot 1983-ban gyártották. Akkor a 19-es számú Volán Vállalat színeiben szállította az utasokat. A sokáig Győrben, illetve a Kisalföldön szolgált kocsit 1999-ben adták el Csíkszeredára, ahol 2019-ig vett részt a napi forgalomban.

A másik most érkezett autóbusz egy Csepel 258K, amely külseje alapján nagyon hasonlít az Ikarus típusaira, a Csepel Autógyár gyártotta 1987-ben. A Volánbusz 1994-ig használta a Csepel autóbuszt, majd értékesítette. Ekkor került Erdélybe, ahol 2019 nyaráig Csíkszeredában és környékén látott el napi utasforgalmat.

hirado.hu
Címkék:
  • A Demokrácia Védvonal
    A mintegy 175 kilométer hosszú, 4 méter magasra tervezett létesítmény nem csupán műszaki jelentőségű.
  • Mikulássapkás hazugság
    Amerikában kezdték el ezt a hazugsághadjáratot évtizedekkel ezelőtt. Egy svéd reklámgrafikus egy híres üdítőitalhoz rajzolta le Santa Claus-t. Az ő Szent Kolozsuk eleve reklámfigura. Egy üdítőitalt ünnepelnek Szent Miklós helyett.
MTI Hírfelhasználó