Jó hír a tokaji bornak - egyenesen Kínából
2020. november 30. 10:43

De nem csak a nedű jut minőségi és mennyiségi piachoz, hanem például a szegedi szalámi is. Száz uniós termék földrajzi árujelzője, köztük a tokaji jelölésű bor kap védelmet a kínai piacon az Európai Unió és Kína között létrejött, a jövő év elején hatályba lépő megállapodás értelmében - írja hétfői számában a Világgazdaság. 

A lap megkeresésére az Agrárminisztérium azt közölte, hogy a tokaji borok után négy éven belül az oltalmat kapó újabb 175 termék között a pálinka, a törkölypálinka, valamint a szegedi szalámi/szegedi téliszalámi megnevezések is védelmet kapnak. A tárca adatai szerint tokaji aszút 1,5-1,6 millió euró értékben exportálnak Kínába, és mivel önálló vámtarifaszáma csak ennek a nedűnek van, így pontos adat csak ezzel kapcsolatban áll rendelkezésre. Tokaji néven ennél nagyobb mennyiségben jut el bor Kínába. A minisztérium tájékoztatása szerint az EU-ban jelenleg 64 magyar agrártermék élvez oltalmat.

A tárca Földrajzi árujelzők programjának keretében további húsz új földrajzi árujelző uniós oltalmára irányuló eljárás van folyamatban, elsősorban a mezőgazdasági termékek és élelmiszerek, valamint a regionális pálinkák körében. Az Európai Bizottság adatai szerint a teljes uniós élelmiszer- és italexport több mint 13 százalékát a földrajzi árujelzős termékek értékesítése teszi ki csaknem 17 milliárd euró értékben.

Az Agrárminisztérium hangsúlyozza, hogy a földrajzi árujelzők használata nagy gazdasági potenciál, hiszen jelentősen növeli a termék hozzáadott értékét. Az uniós statisztika szerint az ilyen termékek eladási értéke átlagosan a kétszerese a földrajzi árujelzővel nem rendelkező, hasonló termékek eladási értékének. A földrajzi oltalmat élvező magyar termékek kivitelének összértéke 397 millió euró, a borágazat a teljes értékesítésből 76 százalékkal részesedik. A bormegállapodás a magyar földrajzi árujelzők esetében jelentős piaci lehetőségeket nyitott meg - hangsúlyozta a tárca.

A földrajzi árujelzők védelme ugyanis lehetővé teszi a magyar termelők számára, hogy például a kínai piacon ténylegesen csak a Tokaji borvidékről származó, oltalom alatt álló eredetmegjelölés (OEM) termékleírásának megfelelő borászati termékek kerülhessenek legálisan forgalomba.

MTI
Címkék:
MTI Hírfelhasználó