Elkezdődött a hódmezővásárhelyi villamosvonal tesztelése
2020. december 2. 13:46
A Szegedi Közlekedési Társaság dízel-elektromos üzemű karbantartó villamosa az ország első tram-train (vasútvillamos) rendszerének részeként épült hódmezővásárhelyi villamosvonalon 2020. december 2-án. MTI/Rosta Tibor
Elkezdődött az ország első tram-train (vasútvillamos) rendszerének részeként épült, több mint 3,8 kilométeres hódmezővásárhelyi villamosvonal tesztelése - közölte Mucsi László projekttanácsadó szerdán a helyszínen.
A szakember újságíróknak elmondta, több mint száz év óta ez az első olyan villamospálya-építés Magyarországon, amely olyan városban valósult meg, ahol korábban nem közlekedett ilyen jármű.
Hódmezővásárhelyen 3850 méteres egyvágányú villamospálya épült öt kitérővel és hat megállóval, valamint a kapcsolódó 600 V-os egyenáramú felsővezeték-hálózattal. A pálya a hódmezővásárhelyi nagyállomásról indul és Népkert állomásnál csatlakozik a nagyvasúti pályához. A szerelvények 22 kilométer után érkeznek meg Szeged-Rókus megállóhelyre, ahonnan az 1-es villamosvonalán haladnak majd a Tisza-parti városban - tudatta Mucsi László.
A tram-trainnek köszönhetően a hódmezővásárhelyiek sokkal gyorsabban érhetik majd el a szegedi oktatási és egészségügyi intézményeket, munkahelyeket, intézhetik ügyeiket a szomszédos városban. Az autóbusz és a személyautó helyett sokan választják majd a vasútvillamost - mondta a projekttanácsadó.
A beruházás részeként Hódmezővásárhelyen 94 P+R parkolót és 900 kerékpártárolót alakítottak ki - tudatta a szakember.
Mucsi László projekttanácsadó (b) és Kanda Imre, a beruházás főmérnöke az ország első tram-train (vasútvillamos) rendszerének részeként épült hódmezővásárhelyi villamosvonal teszteléséről tartott sajtótájékoztatón 2020. december 2-án. MTI/Rosta Tibor
Kanda Imre főmérnök elmondta, a hódmezővásárhelyi villamospálya kivitelezése 95 százalékban elkészült, így elkezdődhetett a tesztelése. A Szegedi Közlekedési Társaság MIII-as pályaszámú, dízel-elektromos üzemű karbantartó villamosa péntekig próbálja ki a pályát szerdán dízel, csütörtökön elektromos üzemben.
A tesztelés január végén folytatódik, amikor várhatóan megérkezik a Stadler által gyártott tram-train szerelvények első prototípusa. A 37 méter hosszú, hetventonnás, dízel-elektromos üzemű járművek 216 utast szállíthatnak majd - közölte a főmérnök.
Három prototípus érkezik összesen, ezeknek egyenként legalább 15 ezer kilométert kell hibamentesen futniuk a szükséges engedélyek megszerzéséhez - tudatta a szakember.
A tervek szerint márciusban kezdődik a beruházás műszaki átadása, majd jövő ősszel indulhat el a menetrendszerű közlekedés a két város között - mondta Kanda Imre.
A beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. honlapján szereplő adatok szerint a hódmezővásárhelyi villamospálya, illetve szegedi nagyvasúti és villamospályát összekötő szakasz kivitelezését a Strabag Vasútépítő Kft. végzi, a projekt költsége 8,974 milliárd forint.
A Szegedi Közlekedési Társaság dízel-elektromos üzemű karbantartó villamosa az ország első tram-train (vasútvillamos) rendszerének részeként épült hódmezővásárhelyi villamosvonalon 2020. december 2-án. MTI/Rosta Tibor
„Amikor 2010-ben átvettük a város vezetését, akkor a Lánchíd felújításánál is súlyosabb hagyatékkal, problémákkal kellett megküzdenünk” – fogalmazott a Magyar Hírlapnak Tarlós István korábbi főpolgármester, aki azt is elmondta: ők kezdték el a történelmi műemlék rekonstrukciójának előkészítését; s már az előző ajánlatot is drágának érezte, nemcsak a mostanit, ami annál is drágább ötmilliárd forinttal.
EU-csúcs lesz csütörtökön Brüsszelben. A videókonferencián a tagállamok vezetői vesznek részt, és a téma természetesen a járványhelyzet lesz. Már Angela Merkel is az orosz vakcinákról tárgyal Putyinnal.