Elindulhat a teherforgalom a Szeged–Röszke–Szabadka-vasútvonalon
2022. május 14. 10:55

A V-Híd Zrt. Plasser & Theurer SMD-80/UVP 2002 típusú vágányépítő és -átépítő géplánca dolgozik a Szeged-Röszke-országhatár vasútvonal átépítésén Szeged és Röszke között 2022. május 11-én. MTI/Máthé Zoltán

A vágányok, váltók és a szükséges építmények elkészültét követően, augusztus elejétől elindulhat a tehervonatok közlekedése Szeged, Röszke és Szabadka között, hogy kerülőutat biztosítsanak a Budapest-Kelebia vonal felújításához szükséges vágányzár idejére – tájékoztatta a MÁV Kommunikációs Igazgatósága pénteken az MTI-t.

A közlemény szerint a Szeged–Röszke-vasútvonalon hétfőn a világ egyik legnagyobb vasútépítőgép-gyártója, a Plasser & Theurer által épített SMD-80-as típusú vágányépítő és átépítő géplánc állt munkába. A 13 kilométernyi pálya felújítását hatékonyabbá és gyorsabbá tevő munkagép műszakonként akár 1,5-2 kilométernyi vágányt képes átépíteni.

 

A géplánc korábban például a Budapest–Hatvan és a Debrecen–Balmazújváros vonalszakaszok felújításán is dolgozott. A vágányátépítést egyetlen munkafázisban, folyamatosan végezi, a rendszer ráadásul 120 méteres úgynevezett hosszúsínek beépítésére is alkalmas.

A közlemény idézi Homolya Róbertet, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatóját, aki kifejtette, a Szegedet Röszkével és Szabadkával összekötő vasútvonal a felújítását követően jelentős szerepet tölthet be a határ menti terület gazdasági-társadalmi fejlődésében.

A személyszállítás megindítását követően, 2023 őszétől sűrűbbé, gyorsabbá és kényelmesebbé válik a vonatforgalom Szeged és az észak-bácskai települések között. A villamosítás és a korszerűsítés révén pedig még környezetkímélőbbé válik a vasúti közlekedés a térségben – mondta.

A tervek szerint július végéig kiépül a vasúti pálya, augusztus 1-jétől megindul a tehervonat-forgalom a Szeged–Röszke–Szabadka-vonalon, biztosítva a Budapest–Kelebia-vonal korszerűsítése miatt szükséges vágányzár idejére a megfelelő kerülőutat. A teljes felújításig – biztosítóberendezés és villamosítás nélkül – csak korlátozott, éjszakai tehervonat-közlekedést engedélyeznek. Napközben, 8 és 18 óra között tovább folytatódnak a felújítási munkálatok a 2023 őszére tervezett átadásig, amikor a személyszállítás is újraindulhat.

A felújított, villamosított pályán óránként 120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek majd a vonatok, egyes rövidebb szakaszokon óránként 80 kilométer lesz a megengedett sebesség.

A beruházás részeként a röszkei állomás vágányhálózatát is korszerűsítik. Új megállóhelyet hoznak létre Szeged-Szentmihály településrészen; itt és Röszkén magas peronnal, akadálymentesítéssel, modern esőbeállókkal, P+R és B+R parkolókkal, padokkal, valamint korszerű utastájékoztatással teszik vonzóbbá a vasúti utazást. Röszkén új állomásépületet emelnek. Az összes megépülő váltót fűtéssel látják el. A vasúti üzemet a felújított szegedi forgalomirányítási központból távvezérlik majd.

A fejlesztés összekapcsolódik a szerbiai oldalon, Horgostól Szabadkáig zajló felújítással. A személyszállítás színvonala ezáltal jelentősen javul, sűrűbbé válik Szeged és az észak-bácskai települések között. Szabadka és Szeged között a határrendészeti vizsgálattól függően várhatóan 30-50 perc lesz a menetidő – áll a közleményben.

hirado.hu - MTI
Címkék:
  • A kormány az ország biztonságát és a gazdaságot is megvédi
    Az elhúzódó háborús helyzetben az új magyar kormány két legfontosabb feladatának az ország biztonságának és gazdaságának megvédését nevezte a Miniszterelnökséget vezető miniszter csütörtökön a Kormányinfón. Gulyás Gergely bejelentette, hogy péntektől csak magyar rendszámú autók tankolhatnak rezsicsökkentett árú üzemanyagot, Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter pedig a kormány által nyolc területen bevezetendő extraprofit-különadó részleteiről számolt be.
  • A Kádár-rendszer feltárása nélkül nem érthetjük a jelent
    Száztíz évvel ezelőtt született Kádár János, aki hazánk XX. századi történelmének egyik legmeghatározóbb figurája lett.
  • A digitalizált világ diktatúrába torkollhat
    „Ha a mesterséges intelligenciának átadjuk a döntést, akkor valóban jöhet egy fordulat, amikor valóban már egzisztenciális fenyegetést fog jelenteni az emberi létezésre” – mondja Miklos Lukacs de Pereny.
MTI Hírfelhasználó