Borászatunk házasítja a hagyományt és a modernséget
Nem szabad tehát azt csinálni, amit 20 éve, helyette azt kell látni, hogy mi lesz 20 év múlva, és ennek megfelelően kell az innovációkat irányozni, a termékkínálatot megtervezni - fogalmazott Feldman Zsolt.
2025. február 16. 14:54

Feldman Zsolt, az Agrárminisztérium mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára beszédet mond a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Szőlészeti és Borászati Intézetének termékbemutatóján a MATE Budai Campusán 2025. február 14-én. MTI/Bruzák Noémi 

A magyar borászat jövőjét évtizedekre meghatározhatják a mostani fejlesztések, a termelőknek igazodniuk kell a piacot hosszú távon formáló változásokhoz - mondta az Agrárminisztérium (AM) mezőgazdaságért és vidékfejlesztésért felelős államtitkára pénteken Budapesten, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Szőlészeti és Borászati Intézetének termékbemutatóján.

Feldman Zsolt hangsúlyozta, hogy a magyar borászat hagyományai nem merülhetnek feledésbe, de reagálni kell a körülmények változására. A termelőket komoly kihívás elé állítja kereslet csökkenése, Európában ugyanis az utóbbi 10 évben csaknem negyedével esett vissza a borfogyasztás. A magyar szőlészek és borászok hatalmas tudást halmoztak föl, de a termékfejlesztéseik hosszú távon csak akkor lehetnek eredményesek, ha figyelembe veszik a jövő vásárlóinak igényeit - hívta fel a figyelmet.

Az államtitkár szerint a vevői döntéseket az árfekvésen és a minőségen túl számos szempont befolyásolhatja a csomagolástól kezdve az alkoholszintig. Aki ültetvényt telepít, üzleti stratégiát készít, annak figyelembe kell vennie, hogy a mai fiataloknak, vagyis a következő évtizedek fogyasztóinak a bor a szórakozás, az élményszerzés része.

Az ezredforduló tájékán születettek felgyorsult világban nőttek föl, kedvelik a könnyű borokat és szívesen választják azt a terméket, amelyik érdekes, színes, könnyen nyitható csomagolásban kerül eléjük - mondta.

Nem szabad tehát azt csinálni, amit 20 éve, helyette azt kell látni, hogy mi lesz 20 év múlva, és ennek megfelelően kell az innovációkat irányozni, a termékkínálatot megtervezni - fogalmazott Feldman Zsolt. Közölte egyúttal, hogy a tavasszal megjelenő innovációs beruházási támogatás a fogyasztói igények változásához igazodva olyan fejlesztéseket segít, amelyek innovatív borászati termékeket vagy újfajta csomagolóanyagokat állítanak elő.

A MATE Szőlészeti és Borászati Intézetének termékbemutatója

A Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem (MATE) Szőlészeti és Borászati Intézetének termékbemutatója a MATE Budai Campusán 2025. február 14-én. MTI/Bruzák Noémi

A MATE rektora a rendezvényen kifejtette, hogy az egyetem 4 évvel ezelőtti átalakításakor korszerű struktúra váltotta föl a korábbi szétaprózott rendszert, a változtatások igazodtak az agrártudományok jelentős mértékű átalakulásához, piaci és társadalmi szempontoknak megfelelni képes intézmények jöttek létre, az oktatás kerete és tartalma egyaránt megújult. Ennek eredményeképp a szőlő- és borágazat is korszerű fejlesztői háttérre támaszkodhat.

A szakértői bázis tudás- és tapasztalatadással támogatja a termelőkkel, és a termékinnovációk terén is fontos segítő lehet - hangsúlyozta Gyuricza Csaba, aki a piacképes borászati innovációk közül kiemelte a narancsbort, a vegán bort, a csökkentett alkoholtartalmú vagy alkoholmentesített borokat.

Véleménye szerint a szellemi hátország korszerűsítésének is köszönhető, hogy Magyarországon a MATE az egyetlen kutatóhely, amely a borászati áruk piacára új termékeket tudott bevezetni.

MTI
MTI Hírfelhasználó