Brexit - Megállapodott London és az EU Gibraltár státusáról
2025. június 12. 04:04
Megállapodásra jutott szerdán a brit kormány és az Európai Unió a brit korona fennhatósága alá tartozó Gibraltár státusáról.
world atlas
A gibraltári-spanyol határ ellenőrzéséről szóló tárgyalások a brit EU-tagság öt évvel ezelőtti megszűnése (Brexit) óta folytak, de a területtel kapcsolatos számos szabályozási kérdés függőben maradt, mivel a Brexit feltételrendszeréről London és az EU által kötött kétoldalú megállapodás Gibraltárra nem terjedt ki.
A londoni külügyminisztérium szerdai tájékoztatása szerint az unióval most elért különmegállapodás egyik sarkalatos eleme az, hogy az áruforgalmat és az utazókat nem kell ellenőrzésnek alávetni Gibraltár és Spanyolország szárazföldi határán.
A tárca ismertetése szerint ezen a határon naponta hozzávetőleg 15 ezer ember - a gibraltári munkaerőnek több mint a fele - kel át, és a most elért megállapodás nélkül, az EU hamarosan érvénybe lépő új be- és kiutazási ellenőrzési rendszere alapján mindegyiküknek minden alkalommal útlevél-ellenőrzésen kellett volna átesniük.
A brit külügyminisztérium megfogalmazása szerint erre kínál gyakorlatias megoldást a szerdán elért egyezmény, mivel így elkerülhetők a "megterhelő határellenőrzések" és a hosszas sorok, amelyek "romba döntötték volna" a gibraltári gazdaságot, mivel évente több százmillió font többletköltséggel jártak volna.
A megállapodás szerint a gibraltári repülőtérre érkező utasok úti okmányait a gibraltári és a spanyol hatóságok közösen ellenőrzik majd.
A brit külügyminisztérium szerint e megoldás belső szerkezete alapján a bevándorlási szabályozás érvényesítése kizárólag a gibraltári hatóságok felelősségi körébe tartozik, a spanyol határőrizeti szervek feladata lesz ugyanakkor a schengeni övezet határszabályozási rendszerének érvényesítése a gibraltári repülőtéren.
A londoni külügyi tárca szerdai tájékoztatása szerint ez a modell hasonlatos a londoni St. Pancras nemzetközi pályaudvaron alkalmazott rendszerhez, amelynek alapján a francia határőrizeti hatóságok már a pályaudvaron ellenőrzik a brit főváros és Párizs között közlekedő Eurostar expresszvonatok utasainak úti okmányait.
A brit külügyminisztérium megfogalmazása szerint az EU-val elért megállapodás teljes működési autonómiát biztosít a gibraltári brit katonai létesítmények számára, amelyek létfontosságú szerepet töltenek be a térség biztonságának és a régió fontos kereskedelmi útvonalainak védelmében.
Az egyezmény a tárca szerint lehetőséget teremt arra is, hogy a gibraltári repülőtérről EU-célállomások felé indulhassanak járatok.
world atlas
Spanyolország 1713-ban, a spanyol örökösödési háborút lezáró Utrechti Szerződésben mondott le a stratégiai helyen fekvő, jelenleg 32 ezer lakosú terület feletti felségjogról London javára, elvileg örökre, ám a spanyol kormányok az utóbbi évtizedekben többször megkérdőjelezték a szerződés érvényességét.
London ugyanakkor arra hivatkozva veti el a terület alkotmányos státusának megváltoztatásáról szóló tárgyalási indítványokat, hogy az erről 1967-ben tartott első gibraltári népszavazáson a helyi lakosság 99 százaléka, a 2002-ben rendezett újabb referendumon a résztvevők 98 százaléka voksolt az osztatlan brit fennhatóság fenntartására.
Ha túl sok a „zöld” erőmű, a borotvaélen táncoló energia egyensúly felborulhat, és az áramszolgáltatás lavina szerűen összeomolhat. Márpedig a modern civilizáció az elektromosságra épül. Áram nélkül leáll az Internet és a számítógép, nem működik a TV, a rádió, a telefon, nem lehet bank kártyával fizetni, leállnak a szivattyúk, nem lehet benzint tankolni, és előbb utóbb már víz sem jön a csapokból.
Nemcsak Európa békéjét, hanem a világbékét is előmozdítaná, ha Ukrajnával együtt Oroszországot is felvennénk az EU-ba. Ehhez azonban nemcsak a kijevi korrupciót, hanem a brüsszeli korrupciót is föl kellene számolni.
Nincs "A" és "B" kategóriájú magyar állampolgár, egy magyar nemzet, egy állampolgárság van - jelentette ki Semjén Zsolt nemzetpolitikáért felelős miniszterelnök-helyettes a magyar állampolgársági törvény elfogadásának 15. évfordulója alkalmából tartott ünnepélyes eskütételen, csütörtökön a Parlamentben.
"Mi meg akarjuk védeni a magyar embereket, meg akarjuk védeni Európa gazdaságát, és nem szeretnénk, hogy az orosz-ukrán háború árát a magyar emberekkel fizettessék meg. Becslések szerint ugyanis csak az ukrán újjáépítés számlája 500 milliárd euró körül lenne, ha nem több. Ez tarthatatlan. Ilyen jellegű döntéseket nem szabad az emberek feje felett meghozni" - emelte ki Bóka János.
Az ukránok nem fogadják el, hogy Magyarországon a magyar emberek hozzanak döntést Ukrajna európai uniós csatlakozásáról, és végképp nem fogadják el, ha ez a döntés negatív, és ezért fenyegetőznek, zsarolnak és támadnak bennünket.