Az egykori Magyar Nagyfejedelemség központjában, az elsősorban Géza fejedelem által fejleszteni kezdett Esztergomban azt a kiváló hercegprímást idézték, aki az oszmán hódítás után Nagyszombatból visszahozta a magyar katolikus központot - a Magyar Siont - a Duna és a Garam találkozásánál épült hatalmas múltú, nagy jelentőségű városba.
Utoljára frissítve: 2024. szeptember 20. 16:15
2024. szeptember 20. 15:36
Prokopp Mária professor emerita a hallgatóság előtt – archív
Az ars sacra magyar értelmezése: szent művészet. A művészet mindenkié, csakúgy mint a zene. Évről évre sok helyen, egyre gazdagabb programmal indul útnak a sokszínű, tartalmas fesztivál. Közel 50 településen zajlanak az Ars Sacra programjai szeptember 14-22. között – a Felvidéken Alsóbodokon (az Esterházy Zarándokközpontban szeptember 13-14.) és Naszvadon (szeptember 19. kiállítás és irodalmi est).
Az idén 94 településen van Ars Sacra program. Nagyszebenben is. Négy nyelvű Ars Sacra honlapot is csináltak: ars-sacra.ro
A bazilika alapkőletétele 1822, amikor Rudnay elhunyt (1831) még nem állt a bazilika.
Szeptember 17-én Esztergomban a Szent Adalbert Központban egynapos konferencia keretében Rudnay Sándor hercegprímás és kora volt a fő téma, melyen belül „Magyar Sion-gondolat építészeti megvalósítása a reformkor kezdetén” címmel szerveztek egész napot felölelő programot. Róla a legfontosabb tudnivaló:
Rudnói és divékújfalusi Rudnay Sándor, a magyar nemesi Rudnay családból származó római katolikus egyházi személy, 1815 és 1819 között Erdély püspöke, majd 1819-től esztergomi hercegprímás, bíboros 1831-ben bekövetkezett haláláig. Az esztergomi bazilika építtetője. Nemzetiségéről nem lehet modern értelemben beszélni. Anyanyelvi szinten tudott szlovákul, magyarul és németül, de egyértelmű, hogy a Magyar Királyság alattvalójának tekintette magát.
A konferenciát megnyitotta és vezette Dragonits Márta, az Ars Sacra Alapítvány elnöke.
Dragonits Márta és a közönség – archív
A konferenciát köszöntötte dr. Kásler Miklós, a Magyarságkutató Intézet igazgatója. Üdvözlő szavaiban kiemelte Esztergom város történelmi jelentőségét, mely Szent István király idejére datálható, s melynek legnagyobb szakrális értéke és megmaradásunk záloga a Szent Korona halálát megelőző felajánlása a Boldogságos Szűzanyának, valamint fiához Imre herceghez szóló intelmei. Összefoglalva ismertette a történelem azon időszakait, amelyekkel megalapozták a magyar jogok hitelességét, a Szent Szövetség 1815-ben való létrejöttét. Rudnay Sándor 1819-ben került Esztergomba, olyan egységet hozva létre, mely méltó volt a magyar múlthoz. Munkássága a bazilika felépítésével (1820) szabta meg a magyarság helyzetét Európában.
Dr. Török Csaba teológus, egyetemi magántanár, az Esztergom-Vári Főszékesegyház kormányzója, a MKPK tv-referense, a Magyar Sion (templomhegy) fogalmát, bibliai értelmezését ismertette. Magyarországon az Árpád-kori uralkodók is már tudatosan választottak bibliai neveket. Esztergomra vonatkoztatva ismertette a szó jelentését. 1761-ben a „Hús-vér egyház” Nagyszombatból visszatér Esztergomba, s kibontakozik a Magyar Sion gondolat. A bazilika maga a „Magyar Sion”, ugyanis az országban lévő bazilikákhoz nem sorolható az esztergomi.
Prokopp Mária művészettörténész ismertette a magyar klasszicizmus építészeti stílusát, magyarországi remekműveit, köztük az esztergomi Szent Anna-templomot.
Prokopp Mária professor emerita – archív
Zachar Péter, a szegedi egyetem professzora „Magyarország és Európa a reformkor kezdetén” címmel tartotta meg előadását. Rudnay Sándor korát elemezte az osztrák császárság korától, 1804–1867-ig, majd a Habsburg Monarchia 1822–1848 közötti jozefinista koron keresztül a napóleoni háborúig az egyházra vonatkozó változásokat ismertette.
Dr. Hegedűs András, az Esztergomi Prímási Levéltár igazgatója „Rudnay Sándor hercegprímás és az érseki szék visszaköltöztetése Esztergomba” címmel tartotta meg előadását. Előadásában elmondta, a kitűzött cél az volt, hogy Esztergomban megépüljenek a jeruzsálemi falak!
Prof. dr. Cs. Varga István A szakralitás átragyogása a himnuszunkban című előadásában elemezte a világ egyetlen, bűnbevallást is tartalmazó, irgalomért könyörgő szakrális himnuszát, s Kölcsey korát, mely által létrejött a Himnusz textusa. Az előadó legszebb mondata így hangzott: „Megtartani mindannyiunknak hitünket, magyarságunkat, s ebből eredő emberségünket!”
Cs. Varga István irodalomtörténész – archív
Dr. Vukov Konstantin Kühnel Pál és Packh terveit a Magyar Sionhoz, míg Bese László a kanonoki pincék építészeti értékeit ismertette.
Vukov Konstantin, a Szent György Lovagrend budapesti nagypriorja – archív
A délelőtti előadássorozatot Babucs Zoltán hadtörténész zárta József nádor és a jászkunok katonai áldozatvállalása Rudnay korában című előadásával.
Mondandóját így kezdte: „E nép úgy ül a lovon, mintha rá lenne vasalva”.
Majd ismertette a jászok és kunok lovas harcmodorát. Rudnay korából felvázolta a jászkun huszárok történetét – mintegy csatajelenetként vázolta viseletüket, jelképeiket az 1848-as időszakig.
A délutáni négy előadó: dr. Raffay Endre, Horogszegi Tamás, Szerdahelyi Márk, dr. Lőrincz Viktor, a Bakócz-kápolna és Rudnay prímás székesegyháza, az esztergomi főszékesegyház építése, a magyar prímási rezidencia és székesegyház XVIII. századi terveiről szóltak.
Az előadók – archív
Az estébe nyúló, igen tartalmas, értékes program Beethoven Örömódájának részletével zárult, melyet a Mátyás- templom zenekarának tagjai adtak elő.
A konferencia után a bazilika altemplomában megkoszorúzták Rudnay hercegprímás sírját.
Az Ars Sacra programjai Esztergomban és másutt is folytatódnak, melyek megtalálhatók az ars-sacra.hu oldalon is.
A kriptában a koszorúzás után Osgyányi Vilmos restaurátorművész beszámolt a reneszánsz sírkövek restaurálásának folyamatáról – archív
E nemes rendezvényre a jövőben is sor kerül. A programfüzet beköszöntőjében a fenti mottóval üdvözlik az érdeklődőket, s azzal a hittel, céllal születnek meg az egyhetes programok egyre több helyen, hogy: „Ilyenkor egy kicsit jobb lesz az ember. Kioltódnak benne a helytelen vágyak és érzelmek, amelyek a másik ellen fordulnának.”
Ha túl sok a „zöld” erőmű, a borotvaélen táncoló energia egyensúly felborulhat, és az áramszolgáltatás lavina szerűen összeomolhat. Márpedig a modern civilizáció az elektromosságra épül. Áram nélkül leáll az Internet és a számítógép, nem működik a TV, a rádió, a telefon, nem lehet bank kártyával fizetni, leállnak a szivattyúk, nem lehet benzint tankolni, és előbb utóbb már víz sem jön a csapokból.
Nemcsak Európa békéjét, hanem a világbékét is előmozdítaná, ha Ukrajnával együtt Oroszországot is felvennénk az EU-ba. Ehhez azonban nemcsak a kijevi korrupciót, hanem a brüsszeli korrupciót is föl kellene számolni.
A Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) munkacsoportot hoz létre a Homokhátság vízpótlására - jelentette be Mihálffy Béla, a térség KDNP-s országgyűlési képviselője kedden a Csongrád-Csanád vármegyei Üllésen.
A Falakon kívüli Szent Pál-bazilikában, amely teljesen megtelt hívőkkel, XIV. Leó Pál apostolnak a rómaiakhoz írt leveléből idézett, hangoztatva, hogy Szent Pálnak a városhoz és lakosaihoz intézett üzenete három nagy téma körül forog: kegyelem, hit és igazságosság. Ezeknek ajánlotta fel saját pápaságát is.
Vissza kell térni az eredeti európai értékrendhez, ami a NATO megalakulása idején meghatározó volt az Atlanti óceán mindkét partján, és fel kell újítani a kilencvenes években sokunk által megfogalmazott gondolatot, mi szerint az északi félteke biztonságát Vancouvertől Vlagyivosztokig kell garantálni.