Bóka János: a magyar EU-elnökség a változást képviseli
2024. szeptember 6. 23:02
A magyar elnökség a változás képviselője és elősegítője kíván lenni az Európai Unióban, és ezzel egyúttal Magyarország sikerén is dolgoznak - mondta Bóka János európai uniós ügyekért felelős miniszter a 62. Közgazdász-vándorgyűlés plenáris ülésén pénteken Nyíregyházán.
Hangsúlyozta: az Európai Unió változik, és változnia is kell, Magyarország az EU tagjaként az unió sikerében érdekelt.
Rámutatott arra, hogy Magyarország uniós tagsága a 20 évvel ezelőtti belépéskor, és ma is általános támogatottságot élvez, a tagságnak húsz éve sem volt és ma sincsen alternatívája. Magyarország kulturálisan és történelmileg Európához kötődik, "a mi helyünk Európában van és az EU-ban", az európaiság a modern magyar identitás szerves része. Magyarország biztonsága csak erős védelmi közösség részeként garantálható, ennek egyik pillére a NATO, a másik az EU - szögezte le.
A magyar gazdaság nyitott, és exportvezérelt, függ a külföldi beruházásoktól, ezért elképzelhetetlen a növekedési célokat és fejlesztési célkitűzéseket megvalósítani az egységes belső piachoz való korlátlan hozzáférés nélkül - mondta.
Hangsúlyozta: a kormányon belül nincsen vita az ország uniós tagságáról. Az uniós tagság nem jelenti a történelem végét, a világ változik, a viszonynak is folyamatosan változnia kell - tette hozzá.
Az elnökség prioritásai közé sorolta az unió versenyképességét, és jelezte: az EU 1992-ben még a világ gazdaságának több mint 21 százalékát képviselte, ez 2022-re 14,8 százalékra zsugorodott.
A versenyképesség helyreállításához nélkülözhetetlen a demográfiai kihívások kezelése, ide értve a szakképzett munkaerő biztosítását a legfontosabb iparágakban, valamint az európai gazdaság nyersanyagokhoz és megfizethető energiához való hozzáférésének biztosítása - mondta. Megjegyezte, hogy az európai tőkepiac fejlettsége elmarad az Egyesült Államok tőkepiacának fejlettségétől, ami versenyhátrányt okoz.
Az elmúlt évek legnagyobb kudarca értékelése szerint a helyreállítási és ellenállóképességi eszköz (RRF), amelynek megvalósítása jelentősen elhúzódott, végrehajtása lassú, adminisztratív terhei jelentősek. A zöld átmenet megvalósítása is kudarcnak tekinthető, máig nem lehet megmondani, hogy a kijelölt út a klímasemlegességhez milyen pénzügyi erőforrásokat követel és milyen gazdasági hatásokkal jár - jelezte.
A magyar elnökség kiemelt feladatának tekinti egy új európai versenyképességi megállapodás elfogadását, amely az ipari átállásra, a munkaerő- és demográfiai problémák kezelésére, illetve az innovációba és készségekbe való befektetésekre, valamint a finanszírozás megújítására koncentrál.
Ezeken a területeken az elmúlt több mint tíz évben nem történt előrelépés - mondta. Az európai versenyképesség központi témája lesz az EU állam és kormányfői informális tanácsa november 8-i budapesti ülésének - ismertette.
Bóka János fontosnak nevezte, hogy az EU legsikeresebb programját, a Kohéziós Politikát is úgy fejlesszék tovább, hogy az a jövőben is képes legyen teljesíteni eredeti céljait, az elmaradott régiók felzárkózását. A Kohéziós Politika megújításáról elmondta: olyan javaslatok is megjelentek, amelyeknek nincsen szerződéses alapja, így példátlan módon előállhatna az a helyzet, hogy a kevésbé fejlett tagállamok finanszíroznák a növekedésben megrekedt gazdagabb tagállamok növekedési potenciáljának helyreállítását.
Kitért arra, hogy a magyar elnökség alatt kezdődik meg az új, többéves uniós költségvetés tervezése. Az Európai Bizottság korábbi tervei szerint az egész uniós költségvetést a helyreállítási és ellenállóképességi eszköz modelljére fűznék fel, a főösszegét pedig szinten tartanák.
Közölte: a költségvetési keret előkészítése a bővítéstől is függ, ez az elnökségi prioritások között szintén fontos.
Kitért arra, hogy egyes tagállamok szerint a bővítés nem függetleníthető az EU belső reformjától. A dilemma Ukrajna: az egyik forgatókönyv szerint a teljes jogú tagságot legalább több évtizedig tartó átmeneti időszak előzné meg, a másik forgatókönyv szerint megszűnne a ma ismert kohéziós és mezőgazdasági politika - mondta.
Felvetése szerint a valódi szándék talán éppen ez, a mezőgazdasági és kohéziós politika felszámolása, és a tagállami egyenlőség tabujának a megdöntése. A bővítés pedig csak eszköz, aminek nem kell feltétlenül eredményeket hoznia, legalábbis ha a Nyugat-Balkán húszéves "előszobáztatását" nézve ez a narratíva elég meggyőző - jegyezte meg Bóka János.
Kiemelten fontos a magyar elnökség számára, hogy a bővítési folyamatokban is kézzelfogható eredményeket tudjon felmutatni - húzta alá.
Bódis László hangsúlyozta azt is, hogy az idéntől a középiskolától kezdve az egyetemi képzés legvégéig minden képzési szinten elérhető egy vállalkozói program a tehetséges fiatalok számára.
A tettlegességnek semmi köze sincs a demokráciához. A demokrácia egyik szerepe éppen az, hogy elejét vegye a tettlegességnek – legalább a politikai életben. A baloldal ezt az Európai Unióban sem tanulta meg. Valamikor Rajk-perek, majd az 56-os szabadságharc után tömeges kivégzések jellemezték a baloldal demokráciáját.
Tusványos egyik panelbeszélgetésében az Európai Unió kereszténydemokrata gyökereit, jelenlegi állapotát és jövőbeli lehetőségeit vitatták meg. Ennek kapcsán beszélgettünk Nádor Koppány Zsomborral, a Szent István Intézet kutatási igazgatójával, aki a miniszterelnök-helyettes tanácsadója is.
Surján László, a KDNP tiszteletbeli elnöke, volt népjóléti miniszter és EP-alelnök interjút adott lapunknak a kereszténydemokráciáról, Európai Unióról, kampányról és eldurvult közéletről, személyes hitéről.
Azbej Tristan, a Külgazdasági és Külügyminisztérium üldözött keresztényeket segítő programokért felelős államtitkára új Facebook-bejegyzésében ismételten arra hívta fel a figyelmet, hogy a keresztények elleni támadások Európában már nem elszigetelt esetek, hanem egyre inkább mindennapossá váló jelenségek.