Gyorssegélyt szavazott meg a Hargita megyei önkormányzat a parajdi sóbánya megmentése érdekében
2025. május 13. 19:34
Rendkívüli ülésen 400 ezer lejes (32 millió forint) gyorssegélyt szavazott meg kedden Hargita megye önkormányzati testülete Parajd község számára a sóbányát veszélyeztető vízbefolyás megfékezésére.
A Hargita megyei tanács közleménye szerint természetes védőgátak építését kezdték el a hétvégén Parajd és Alsósófalva között, amelyek lehetővé teszik egy ellenőrzött elárasztási zóna létrehozását. A munkálatok jelenleg is zajlanak.
A támogatás egyúttal a Korond-patak ideiglenes mederrendezési munkálatait is segíti a bánya körül, biztosítva a felszíni bányaterület védelmét és stabilitását.
Az ülés előtt Nyágrus László parajdi polgármester a helyszíni szemlét tartó megyei vezetőket - Bíró Barna-Botond megyei tanácselnököt és Petres Sándor Hargita megyei prefektust - arról tájékoztatta, hogy a sóbánya turisztikai része nem károsodott, de a teljes biztonság érdekében sürgősen meg kell szüntetni a vízbefolyást.
A polgármester kiemelte és megköszönte a lakossági összefogást is, amely az elmúlt napokat jellemezte. Szerinte egyelőre nem indokolt az elterelő meder használata és a terület elárasztása, ez azonban továbbra is lehetséges forgatókönyv marad.
A Hargita megyei tanács ülésén részt vevő Antal Lóránt szenátor azt mondta: a vészhelyzet megszűnése után hosszú távon mederszabályozási munkálatokra és kormánytámogatások bevonására van szükség.
Bíró Barna-Botond, a megyei önkormányzat elnöke rámutatott: a helyi szintű vészhelyzeti állapot kihirdetése lehetőséget teremtett az építkezési engedély gyors kibocsátására, a munkálatok elindítására és a finanszírozásukat célzó támogatás igénylésére a kormány tartalékalapjából.
Az önkormányzati vezető leszögezte: a Székelyföld egyik gazdasági motorjának számító parajdi sóbánya megóvása prioritás kell, hogy legyen. Bíró Barna-Botond megköszönte a Parajd községi példaértékű összefogást, hozzátéve: Parajd nem volt, nincs és nem is lesz egyedül - tudatta a Hargita megyei önkormányzat sajtóirodája.
A parajdi sóbányát május 6-án zárta le a katasztrófavédelem, miután a heves esőzések nyomán a Korond-patak vize betört a bányába. Parajdon május 8-án helyi szintű veszélyhelyzetet hirdettek, amely - egyelőre - május 22-ig van érvényben.
A sóipari vállalat kedden arról tájékoztatta az Agerpres hírügynökséget, hogy sikerült csökkenteniük a szivárgást.
Jelenleg betonozási munkálatok zajlanak annak érdekében, hogy a Korond-patak esetleges újabb vízhozam-növekedése esetén ellenőrzés alatt tudják tartani a helyzetet. Emellett további védelmi megoldásként egy elkerülő csatorna építése is folyamatban van.
A parajdi sóbánya továbbra sem fogad látogatókat, és a sókitermelés is szünetel.
A sóbánya Székelyföld egyik leglátogatottabb turisztikai látványossága, amelyet évente százezrek keresnek fel.
A felszín alatt 120 méterre található csarnokokban játszóterek, foglalkoztató és kikapcsolódási terek, ökumenikus kápolna és moziterem várja a turistákat.
Jótékony mikroklímája miatt egészségeseknek és betegeknek is ajánlott időt tölteni a tárnákban, ami segíti a relaxációt, a szervezet regenerálódását, és számos egészségi panaszra is javallott.
Az lenne ésszerű, ha nem akarnánk a faanyagokat műanyagokkal kiváltani, éppen ellenkezőleg, minél több műanyagot kellene kiváltani fával. Csakhogy egy ilyen politikai döntéshez nagyon hiányzik valami a közéletből, ez pedig a „Józan Paraszti Ész”.
Munkásságodat a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjével (2005) és Czine Mihály-díjjal (2009) ismerték el. Az utóbbi másfél évtizedben Te már odaátra gyűjtöttél érdemeket. (Korábban is azt tetted!) Rád igaz, hozzád illő igehely: „A jó harcot megharcoltam, a pályát végigfutottam, a hitet megtartottam…” (2Tim 4, 7-8)
Támogatásáról biztosította Menczer Tamás, a Fidesz kommunikációs igazgatója Sebestyén József családját, akik fellebbeznek, miután az ukránok nem akarnak nyomozni kényszersorozott, majd halálra vert családtagjuk halála kapcsán.
"Ezzel a beruházással ez a kecskeméti Mercedes gyár lesz Magyarország legnagyobb autógyára. Ezzel a 300 ezres kapacitással létrejön az a helyzet, hogy Magyarország egymillió gépjárművet tud előállítani évente" - jelentette ki Szijjártó Péter.
"Hosszú első etapot mentünk a közepes keverékű gumin is, így azt tudtam, hogy utána végig tudunk menni a keménnyel, de afelől voltak kétségeim, hogy az élen tudok-e maradni. A vége nehéz volt, mert a kopott abroncsokon egy kis hiba is végzetes lehetett volna, de örülök, hogy működött, amit kitaláltunk" - mondta Norris.