Új jelentés a német iskolákról: 28,2 ponttal csökkent a minőség
A német iskolák helyzete továbbra is aggasztó, és a 2024-es évhez képest a helyzet még enyhén romlott – derül ki a német gazdasági intézet (IW) oktatáskutatási vezetője, Axel Plünnecke nyilatkozatából.
2025. augusztus 29. 18:05
A szakértő szerint a német iskolarendszer egyre több kihívással néz szembe, amit a legújabb jelentésük is alátámaszt. A jelentés három kulcsfontosságú számadatot emel ki, amelyek alátámasztják ezt az aggasztó trendet:
az integráció és az oktatási esélyek terén 2025-re 43,7 ponttal esett vissza a 2013-as évhez képest,
az iskolák minősége 28,2 ponttal romlott,
míg a gyermekek körében tapasztalt oktatási hátrányok (úgynevezett "iskolai szegénység") mutatója 26 ponttal esett vissza.
Plünnecke szerint 2015 volt az a „vízválasztó év”, amikor az iskolai teljesítmény még pozitív irányban mozgott, de azóta a mutatók folyamatosan romlanak.
A szakértő úgy látja, hogy 2015 után az iskolarendszer nem tudott megfelelő válaszokat adni a megnövekedett migrációs hullámra, amely tovább terhelte az iskolákat, és nem biztosított elegendő támogatást a gyerekek számára.
A gyerekek már nem érik el a minimum elvárt szintet
A jelentésben szereplő adatok szerint az iskoláskorú gyermekek 30-40%-a súlyos hiányosságokkal küzd, és már nem éri el a minimális elvárásokat sem az olvasás, sem más alapvető készségek terén.
Az iskolarendszer problémái nemcsak az oktatás minőségére, hanem a társadalmi integrációra is hatással vannak. A gyengébb oktatási körülmények és a nem megfelelő támogatás hosszú távon hátráltathatják a fiatalok sikeres integrációját a munkaerőpiacon és a társadalomban. A jövőbeli megoldásokhoz szükséges lenne a rendszer átfogó reformja, amely nemcsak a tanulók támogatására, hanem az oktatási intézmények és tanárok megfelelő felkészítésére is fókuszálna.
A jövő kihívásai
A jelentés szerint az iskolai minőség romlása nemcsak a szegényebb rétegek gyermekei számára okoz problémát, hanem az egész társadalom számára kihívást jelent. A sikeres iskolai integráció és oktatás elengedhetetlen ahhoz, hogy Németország versenyképes maradjon a jövőben. Az oktatási rendszer megerősítése tehát nemcsak oktatási, hanem gazdasági és társadalmi kérdés is.
A jövőben több figyelmet kell fordítani az oktatási esélyek egyenlősítésére, és a kormányzati intézkedéseknek a hátrányos helyzetű gyermekekre is nagyobb hangsúlyt kell fektetniük, hogy az iskolák képesek legyenek minden gyermek számára megfelelő alapot biztosítani a sikeres jövőhöz.
A szélsőbal azon taktikája, hogy bődületeseket kell hazudni, és mire a hazugság kiderül, addig is rengeteget rombol, majd a kiderülés után is ott ragad a sár egy része az ártatlan áldozaton, nos ez a taktika aljas, de politikailag hasznos.
A három magyar város folyóiratainak művelődési akciója önmagában is nagyszerű, ám jelentősége szélesebb: vonzó mintát ad művelődésünk térbeli kiterjesztéséhez.
„A fájdalom, a fáradtság, a kétely és olykor a csalódás is hozzátartozik a katonaélethez, de ezekből születik a kitartás, a fegyelem, az önfegyelem és a csapatban való gondolkodás képessége” – emlékeztetett a generális.
Huszonhat személyt fogtak el, ebből 24 őrizetbe került, közülük 18-at a bíróság letartóztatásba helyezett, három külföldi személy ellen pedig nemzetközi elfogadóparancsot adnak ki.
Nacsa Lőrinc a székelyföldi városban tartott sajtótájékoztatón elmondta: lezárult a Kárpát-medencei Lovas Program pályázati időszaka, és a Kárpát-medencében összesen 60, Erdélyből 36 pályázó részesül a 100 millió forintos támogatásból.