A bemutató óta eltelt egy év alatt már csaknem fél százszor játszották a Szegedi Kortárs Balett a Fekete hattyú című produkcióját – mondta Juronics Tamás, a darab rendező-koreográfusa az MTI-nek mielőtt átvette a Magyar Táncművészek Szövetsége által odaítélt 2025 legjobb alkotója elismerést a tánc világnapja alkalmából a Nemzeti Táncszínházban rendezett keddi gálaesten.
A táncművész hangsúlyozta, nagyon büszkék arra, hogy a pontosan egy éve bemutatott darabot 49 alkalommal játszották Szeged és Budapest mellett Belgiumban, Franciaországban és Finnországban. Olyan helyszíneken is bemutatták az előadást, ahol egy-egy estén 2000-3500 néző láthatta.
Az egy esztendő alatt elért csaknem félszázas széria zenés darabok esetében is irigylésre méltó – fogalmazott a koreográfus.
Juronics Tamás reméli, folytatódik ez a sorozat, ősszel több helyen is vendégszerepelnek a darabbal külföldön, és a fővárosi közönség is láthatja majd a Nemzeti Táncszínházzal közösen létrehozott produkciót.
A társulat bízik benne, hogy a Fekete hattyú hasonló sikert érhet el, mint a Carl Orff zenéjére készített Carmina Burana, amely bemutatójának jövő tavasszal ünneplik negyedszázados évfordulóját.
Az alapötlet, hogy a társulat színpadra állítsa A hattyúk tavát az együttes belga menedzserétől származik – közölte a rendező. Juronics Tamás felidézte, korábban már készített koreográfiát Csajkovszkij klasszikus zenéjére. Úgy gondolta azonban, annyira ismert és emblematikus műről van szó, hogy bármennyire is kiváló egy produkció, a nézők egy részében csalódást okozhat, ha egy előadáson nem azt kapják, amire számítottak. Hozzátette: ezért választották címül a Fekete hattyút, ami – a film révén ismert fogalom – és utal arra, pszichoanalitikus feldolgozásra számíthat a közönség, amely feltárja azt a sötét oldalt is, amely szimbolikusan megjelenik a történetben.
Az előadás erőssége a rendező szerint a produkció komplexitásában rejlik: nagyszerű táncosok lépnek a színpadra, ugyanakkor színészi alakításuk legalább ennyit tesz hozzá az élményhez.
Az együttes tagjai élnek is a darab kínálta lehetőséggel, ennek is köszönhető, hogy a produkció címszerepét – az első szereposztásban - alakító Miriam Munno a gálán átvehette az évad legjobb táncosnője elismerést a modern kategóriában.
Ha túl sok a „zöld” erőmű, a borotvaélen táncoló energia egyensúly felborulhat, és az áramszolgáltatás lavina szerűen összeomolhat. Márpedig a modern civilizáció az elektromosságra épül. Áram nélkül leáll az Internet és a számítógép, nem működik a TV, a rádió, a telefon, nem lehet bank kártyával fizetni, leállnak a szivattyúk, nem lehet benzint tankolni, és előbb utóbb már víz sem jön a csapokból.
Nemcsak Európa békéjét, hanem a világbékét is előmozdítaná, ha Ukrajnával együtt Oroszországot is felvennénk az EU-ba. Ehhez azonban nemcsak a kijevi korrupciót, hanem a brüsszeli korrupciót is föl kellene számolni.
Semjén Zsolt a magyar kormány képviseletében Urbán Eriknek, az Erdélyi Ferences Rendtartomány tartományfőnökének adta át a jó hírt a csíksomlyói és máriapócsi kegyhely örökségét bemutató szabadtéri kiállítás megnyitóján.
Ha van teremtettség, akkor felelősség is, vagyis felelős vagyok a másikért, ez a gondolkodás vezethet el egy emberközpontú gazdasághoz, ezt sugallja Baritz Sarolta Laura Summa Oeconomiae könyve is – hangsúlyozta Hölvényi György, kereszténydemokrata EP-képviselő a közgazdász domonkos nővér könyvének bemutatóján.
Ha nincs a Voks 2025, ami megtámasztja a kormány álláspontját, akkor nagyon nehéz egy brüsszeli szélviharban talpon maradnia a magyar miniszterelnöknek, "ez az emberek segítsége nélkül nehezen megy" - mondta Orbán Viktor.