Fiatal magyar fejlesztők csúcsteljesítménye.
Az ENSZ legnagyobb klímavédelmi konferenciájának, a COP28-nak résztvevő kiállítója a kecskeméti Neumann János Egyetem. Dr. Kun Krisztiánt a GAMF Műszaki és Informatikai Kar Járműtechnológia Kutatócsoport-vezetőjét kérdezte a Gondola.
– Mérnök úr, a Neumann János Egyetem a kiállítási tematikája és támogatói szerepvállalása okán úgynevezett „Climate Supporter” besorolásban szerepel a rendezvény kiállítói között. Így a kecskeméti egyetem többek között olyan kivételes támogatói cégek között jelenhet meg, mint az SAP, a Microsoft, a Tetra Pak, BMW és az EMERSON. Mekkora tényleges lehetőség nyílik ilyenkor a több oldalú tanulásra?
– A kiállításon való részvétel hatalmas lehetőség! Önmagában már az is, büszkeséggel tölt el, ha felsorolt ipari szereplők között látom a Neumann János Egyetem logóját. A technológia és a társadalom közös fejlődésének következményeként, egy ko-evolúciós, többszintű perspektíva kerül előtérbe. Ezen témák között létfontosságú a lakosság elfogadottságának elnyerésére. Ebben pedig felsőoktatási intézményként az élen kell járjunk. Egy korábbi tanszékvezetőm mondta: a mi ügyfelünk a hallgató. Így hát egyetemként az ügyfeleinket a legnagyobb hozzáadott értékek mentén gondolkodó, a jövőért felelős társadalmi szereplőkké kell formáljuk. Így az említett cégeknél is megállják majd a helyüket. Ha pedig ismerjük a céges partnereink fejlesztési irányzatait, amelyre lehetőséget adnak ezek a kiállítások, akkor célzott szakemberképzést folytathatunk.
– Az egyetem a klímacsúcson való részvételét alapvetően egy egyedi tervezésű, hidrogén meghajtású járműre alapozza. A NeumannH2 megalkotásának célja elsősorban nem az értékesítés! Mint tudjuk, az innovációs folyamat az ötlettől a profitig tart: profit nélkül nem beszélhetünk innovációról. Miért erőltetik mégis a karitatív jelleget?
– Egy demonstrációs platform létrehozása, ha az a kutatást és az oktatást szolgálja, akkor önmagában a legnagyobb profit megvalósulását jelentheti, amit elérhetünk: egy, a holnapban gondolkodó közös generációt. Ezt a részét a közgazdaságtan nyelvére éppen ezért nem is célunk lefordítani. Ugyanakkor a jármű komponensei, az alkalmazott megoldások, vagy akár a teljes jármű piacorientált módosításokkal, gyártásfejlesztéssel közvetlen befektetésre is alkalmas lesz.
Dr. Kun Krisztián.
– Amikor az autóipar napirendjére a hajtásnak ezen formája kerül, addigra – többek közt a Neumann H2-nek köszönhetően – a felhasználók tájékozottabbak lesznek az alternatív lehetőségekről, illetve az NJE-ről kikerülő mérnökök felkészülve a változó mobilitási igényekre, kamatoztathatják majd innovatív tudásukat. Ez a különleges, önöknél megszerezhető tudás mekkora vonzerő az egyetem számára, erről mutatkoznak-e már adatok, milyenek?
– A mobilitás az elmúlt évszázadban óriási mértékben növekedett és a modern társadalom nélkülözhetetlen elemévé vált. Ennek nagy része a járműfejlesztéseknek köszönhető. Az autóhasználat azonban nem problémamentes, melyre megoldást jelenthet a fosszilis tüzelőanyagok helyettesítése. Az energiaszükségletéhez köthető problémák egyre sürgetőbbek, így egyre égetőbb az alternatívákat ismerő szakemberek képzése. A Neumann H2-vel az elektromos, napelemes és hidrogénhajtás előnyeit ötvözzük így gyakorlati megközelítéssel oktatva a jövő mérnökeit. Ráadásul igen népszerűen! Elmondhatjuk, hogy a modellváltás óta évről évre saját célkitűzéseinket szárnyaljuk felül: a nyílt napok látogatói rekordokat döntenek, a beiratkozott hallgatók számának növekedése országosan is kiemelkedő.
Molnár Pál
-
Kegyelmi pillanat: újfent magyar adzője van a Ferencváros labdarúgócsapatának. Nagy esély arra, hogy néhány Európa-hírű futballistánk mellett most egy trénerünk is Európa-hírre kapjon, s külön öröm, hogy ezt magyar csapattal teheti meg.
-
Maga a pedofilbotrány is fekete hattyú volt: teljesen váratlanul robbant be a közéletbe, förgetegszerű tömeghatást váltott ki – nemcsak tömeghatást, hanem politikusi bukást is –, érdemi magyarázata azóta sincs.
-
Harrach Péter kiemelte, az emlékezetpolitika a közéleti tevekénység olyan területe, amelyen nincs helye pártpolitikai küzdelmeknek, mert az identitást és az egységet szolgálja, a múlt értékeit a jelen felelősségének tudatában továbbítja a következő generációnak.
-
2025-ben a Demján Sándor Program keretében 1 400 milliárd forintos pályázati forrást teszünk elérhetővé a magyar kis- és középvállalkozások támogatására. Idén több mint 300 új beruházás indul a közlekedési infrastruktúra, az oktatás és az egészségügy területén, melyek összköltsége meghaladja a 8 100 milliárd forintot.
-
Amíg korábban a téli időszakban az érkezők számának csökkenése volt jellemző, ez most nem történt meg, ennek pedig az az oka, hogy az embercsempészek szervezettebbek, egyre korszerűbb eszközparkkal, jelentős anyagi lehetőségekkel rendelkeznek, és gondoskodnak a migránsok szállításáról, szállásáról.